Rail Baltic on Tallinnasta Baltian halki Puolan rajalle suunniteltu 728 kilometrin pituinen rautatieyhteys, joka on tarkoitus toteuttaa eurooppalaisen 1435 mm raideleveyden kaksoisraiteena. Euroopan Komission Connecting Europe Facility (CEF) on korvamerkinnyt hankkeelle 3,68 miljardin euron rahoituksen, ja CEF:n rahoitusosuuden odotetaan olevan jopa 85 %.

Baltian maiden yhteisyritys RB Rail As on hakenut yhteensä 540 miljoonan euron rahoitusta BR Railin ja Baltian maiden käytettäviksi, ja ensimmäisen hakemuskierroksen rahoituspäätöstä odotetaan Euroopan Komissiolta heinä-elokuussa. Liikennekomissaari Violeta Bulcin viime viikkoina antamien lausuntojen perusteella positiivista rahoituspäätöstä pidetään todennäköisenä. Projektin alkuvaiheessa vuosina 2015 – 2018 tehdään suunnittelu- ja asiantuntijatyötä ja fyysiset rakennustyöt ajoittuvat tämän hetken arvion mukaan vuosille 2019 – 2024.

Suomalaiset yritykset voivat päästä mukaan Rail Balticin suunnitteluun ja rakentamiseen.

Alkuvaiheessa Rail Balticiin liittyvät urakat ovat tyypillisesti ympäristövaikutusten arviointia, reittisuunnittelua, maanhankintaan liittyviä selvityksiä ja muista asiantuntijatehtäviä. Projektin edetessä kilpailutukseen tulee myös varsinaiseen radanrakennukseen liittyviä urakoita, kuten rataohjaan liittyviä maanrakennustöitä, raiteiden, vaihteiden ja turvalaitteiden toimituksia sekä sähköverkkojen ja viestintäjärjestelmien toimituksia. Myös asemarakennuksiin, intermodaaliterminaaleihin ja muihin kiinteistöihin liittyvät urakat tulevat olemaa mittavia.

Lue raportti tästä:

2015-05-18-Aika-astua-Eurooppaan 3