Bulgaria etsii kauppakumppaneita ja investoijia
Bulgaria sijaitsee Euroopan, Aasian ja Afrikan risteyksessä. Bulgariassa kulttuurit kohtaavat. Alhainen kustannustaso houkuttelee yrityksiä maahan. Bulgaria tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille, vaikka se on Euroopan köyhin maa. EU-tukia voidaan hyödyntää eri hankkeissa. Bulgarian taloudesta ja mahdollisuuksista investoida maahan on saatavilla entistä enemmän informaatiota englanninkielisillä internet-sivustoilla. Suomi-KIE kauppayhdistys verkottaa Bulgarian markkinoista kiinnostuneita yrityksiä Suomessa.
Bulgaria sijaitsee Balkanilla Euroopan kaakkoisosassa Mustanmeren rannalla. Kreikka, Turkki, Serbia, Makedonia ja Romania ovat Bulgarian rajanaapureita. Maan pohjoisosassa on alava Tonavan tasanko, eteläosassa on ylänköjä ja korkeita tasankoja, ja itäosassa rannikko houkuttelee turisteja ympäri vuoden. Maan kulttuurissa voi havaita slaavilaisia, turkkilaisia ja kreikkalaisia vaikutteita.
Bulgaria tunnetaan matkailumaana
Bulgaria on tunnettu edullisena matkailumaana, ja se on kuuluisa erityisesti rantalomakohteistaan. Siellä voi viettää aktiivilomaa vesiurheilun, golfin ja patikoinnin parissa. Mustanmeren rannalla on lukuisia lomakaupunkeja. Suomen matkatoimistoalan liiton valmismatkatilaston mukaan Bulgaria oli 8. suosituin matkakohde vuonna 2014. Bulgariaan lähti 13 653 turistia valmismatkoilla Suomesta.
Saksa, Turkki, Italia ja Romania olivat Bulgarian suurimmat vientimaat ja Venäjä, Saksa, Italia ja Kiina suurimmat tuontimaat vuonna 2013. Alankomaat, Saksa, Tšekki ja Venäjä investoivat eniten Bulgariaan samana vuonna. 6,9 miljoonaa turistia vierailu Bulgariassa vuonna 2013.
Suomen tuonti koostuu pääasiassa tekstiileistä, koneista ja maataloustuotteista. Bulgariaan viedään selluloosaa, paperia, rautaa, terästä, elektroniikkaa ja kaivosteollisuudessa tarvittavia laitteita.
Uudistukset mahdollistaisivat nykyistä nopeamman talouskasvun
Bulgaria on EU:n, Naton ja WTO:n jäsen, mutta Bulgaria ei kuulu Schengen-alueeseen. Väkiluku on 7,2 miljoonaa. Maan valuutta on Bulgarian lev (BGN). Bulgarian bkt:n uskotaan kasvavan 1,2 – 1,5 prosenttia vuonna 2015. Nykyistä nopeampi kasvu on mahdollista saavuttaa, mikäli yritysten toimintaympäristöä parannetaan, liikenneinfrastruktuuria kehitetään ja työntekijöiden ammattitaitoa kohotetaan. Kasvu edellyttää myös entistä tehokkaampaa terveydenhuoltoa, sosiaalista turvaverkkoa ja eläkejärjestelmää. Lisäksi Bulgarian köyhän väestön osan liikkuvuutta ja osallistumista taloudelliseen toimintaan on lisättävä. Tavoitteena on vähentää yritystoimintaa rasittavaa korruptiota ja byrokratiaa.
EU-tukia hyödyntäen Bulgarian markkinoille
Bulgaria tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille, vaikka se on Euroopan köyhin maa. EU:n tukia voidaan hyödyntää monissa projekteissa. Esimerkiksi Euroopan investointipankki (EIP) lainaa 500 miljoonaa euroa Bulgarialle osarahoituksena ensisijaisesti hankkeisiin, joita EU tukee ohjelmakaudella 2014 – 2020. EIP:n laina kattaa kansallisen osarahoituksen toimintaohjelmissa, jotka liittyvät liikenteeseen (mukaan lukien kaupunkiliikenne) ja ympäristöön. EIP:n osaksi rahoittamien hankkeiden kokonaismäärä on 4,3 miljardia euroa Bulgariassa. Ympäristö- ja informaatioteknologia, energia, logistiikka, rakennusala, terveyssektori ja maa- ja metsätalous ovat aloja, joilla suomalaisilla yrityksillä on mahdollisuuksia.
Bulgaria tavoittelee investointeja
Ohjelmistoala on yksi nopeimmin kehittyvistä sektoreista Bulgariassa. Ohjelmistoalan high-tech-tuotteita ja -palveluita viedään Yhdysvaltoihin, Kanadaan ja Länsi-Eurooppaan. Italialaiset ja kreikkalaiset ovat investoineet tekstiilialalle, jolla bulgarialaiset ovat tehneet yhteistyötä myös ruotsalaisten kanssa. Norjalaiset tekevät painotöitä Bulgariassa, jossa kustannukset ovat puolet verrattuna Liettuaan. Amerikkalaiset ovat myös investoineet Bulgariaan.
Bulgaria on suosittu huonekalujen ja huonekaluosien valmistusmaana. Rakentaminen ja rakennusmateriaalien tuotanto tarjoavat liiketoimintamahdollisuuksia Bulgariassa. Yhteistyötä kaivataan maatalouden kehittämisessä. Turismi saa osakseen kasvavaa kiinnostusta. Bulgaria tunnetaan nykyisin kilpailukykyisestä terveysturismista.
Tietoa Bulgariasta yhä useammin englanninkielellä
Bulgariassa on useita teollisuusalueita, jonne yritys voi sijoittua. Nykyisin Bulgarian taloudesta ja mahdollisuuksista investoida maahan on saatavilla entistä enemmän informaatiota englanninkielisillä internet-sivustoilla.
Kirjoittaja: Anne Hatanpää, yhteyspäällikkö, Keskuskauppakamari