Yritysten toimintaympäristö muuttuu nyt vauhdilla. Liiketoiminnan haasteita lisää muun muassa Yhdysvaltojen ja Kiinan valtakamppailu, jolla on seurauksia kauppasuhteille myös Euroopassa. Molemmat suurvallat ovat jatkossakin Suomelle suurten mahdollisuuksien markkinoita. Samalla on tärkeää, että USA:n ja Kiinan toimien merkitys ymmärretään myös suomalaisyritysten vientihankkeissa ja toimitusketjuissa.

EK, ulkoministeriö, ja Suomi-Kiina kauppayhdistys järjestivät keskustelutilaisuuden miten yritysten kannattaisi varautua pakotteita, vientivalvontaa, standardeja, rahoitusta ja markkinoillepääsyä koskeviin muutoksiin.

Voit tutustua tilaisuuden materiaaleihin:

ohjelma

-esitys: Ulkoministeriön ja Elinkeinoelämän keskusliiton yhteishankkeen ”Kiina ja Yhdysvallat – haaste yrityksille. Suurvaltakilpailun vaikutukset suomalaisyrityksille” loppuraportti (pdf) Raportti löytyy VN:n julkaisuista https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163272 sekä suomeksi että englanniksi.

-videotallenne (alla) ja Youtubessa nähtävissä 1.12.21 asti

Lisätiedot: