Myanmarin suurlähettiläs Yin Yin Myint Berliinistä vieraili Suomessa tapaamassa Suomi-Asean kauppayhdistyksen jäseniä. Keskustelutilaisuus järjestettiin Helsingin WTC:llä 9.12.2019. Suurlähettiläs esitteli investointeihin ja liiketoimintaan liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita Myanmarissa.

Myanmarin talouskasvu on ollut kuluvana vuonna Asean-maista kolmanneksi nopeinta tänä (6,6 %). Ensi vuonna Myanmarin talouden ennustetaan kasvavan jopa 6,8 %. Myanmar tarjoaa tällä hetkellä investointihoukuttimia erityisesti energia-, valmistus-, maatalous- ja kalastussektoreilla. Kolme suurinta investoijamaata Myanmarissa ovat kuluvana vuonna Singapore (yli 22 miljardia US dollaria – 314 projektia), Kiina ja Thaimaa.

Suomesta ei ole vielä tehty yhtään suoraan investointia Myanmariin. Suomen ja Myanmarin välinen kauppa on myös toistaiseksi ollut melko vähäistä (vienti 5,2 miljoonaa ja tuonti 11,3 miljoonaa US dollaria 2018-2019). Myanmarissa on suuri tarve maatalouden tehostamiseen ja siksi alan innovaatiot Suomesta ovat myös tervetulleita. Vientirahoitusta tarjoaa Suomessa Finnvera, jonka edustaja myös osallistui tapaamiseen.

Lisätietoja: puheenjohtaja Jani Kaulo (kaulo( a )asiafinland.com)