Afrikan markkinoiden monet kasvot
Kirjoittanut Jukka Pajarinen, Yksikön päällikkö ulkoministeriössä
Istun illalla hotellihuoneessa Nairobissa. Ikkunasta näkyy pilvenpiirtäjien rivistö ja valomeri, jossa vilkas kaupunki kylpee. Perinteisesti on ajateltu, että Kenia ja Nairobi tarjoavat yrityksille mahdollisuuksia, jos markkina on tutkittu ja omat suhteelliset markkinaedut kirkkaana mielessä. On kuitenkin hyvä muistaa, että Afrikan manner ei ole liiketaloudellisesti ”tyhjä” vaan täynnä tuhansia kilpailuilla markkinoilla hyvin menestyviä ja voittoa tuottavia yrityksiä. Kun Afrikan markkinoille lähtee, on markkinalla varauduttava globaaliinkin kilpailuun. On kuitenkin selvää, että monilla suomalaisilla yrityksillä on mahdollisuus tarjota Afrikkaan palveluita ja tuotteita, jotka ovat kilpailukyyisiä ja hintaan nähden laadukkaita.
Istun illalla Mogadihussa. Ikkunasta näkyy kasvava kaupunki, joka yhä enemmän kylpee valomeressä. On päivänselvää, että markkinat valtavalla Afrikan mantereella poikkeavat toisistaan. Joillain markkinoilla konflikti värittää todellisuutta ja poliittinen riski on suuri. On kuitenkin olemassa yrityksiä, jotka ovat valmiita ottamaan nämä riskit ja jakaa niitä esimerkiksi muiden eurooppalaisten kumppaneiden kanssa. Jossain tapauksissa afrikkalaisille markkinoille voikin olla mielekästä etabloitua markkinaa eri tavalla tuntevien yritysten kanssa ja vanavedessä.
Istun illalla Kigalissa. Ikkunasta näkyy valomeri ja jälleen paljon mahdollisuuksia suomalaisille toimijoille. Ruandasta kuten monesta muustakin Afrikan maasta saapuu suomeen yritysdelegaatioita perehtymään tarjontaamme. Ajoittain afrikkalaiset delegaatiot etsivät Suomesta myös investointikohteita. On hyvä muistaa, että Afrikan mantereella on varallisuutta. Ajoittain mielikuvamme on edelleen köyhästä mantereesta. Toki tämä on osittain totta ja tuloerot ovat suuria, mutta jälleen on hyvä pitää mielessä, ettei Afrikka ole yksi yhtenäinen alue vaan muodostuu hyvin monesta alueellisesta, kansallisesta ja alialueellisesta markkinasta.
Afrikan manner tarjoaa mahdollisuuksia. Markkinoita integroidaan esimerkiksi itäisessä Afrikassa ja mantereenlaajuiseen vapaakauppa-alueeseen panostetaan pitkän aikavälin tavoitteena. Ulkoministeriö ja muut Team Finland –kumppanit ovat valmiita tarjoamaan tietoa mahdollisuuksista ja taustoittamaan tavoista, joilla markkinoille on mielekästä pyrkiä. Meillä on myös ymmärrys niistä haasteista, joita liiketoiminta saattaa kohdata. Vuosikymmenten aikana kokemus ja ymmärrys Afrikan mantereesta on organisaatiossamme karttunut ja pitkäjänteisen valtioiden välisen kumppanuuden rakentamisesta on toivottavasti jatkossakin myös yrityksille liiketaloudellista hyötyä.