Turkin infektiotilanne:

• Turkissa on valtion virallisten tietojen mukaan raportoitu yhteensä 7,2 miljoonaa koronavirustapausta pandemian alettua. Viime viikolla raportoitiin yhteensä 198 767 tapausta, ja 27 351 tapausta su 3.10. Viime viikon ilmaantuvuusluku on siten 334 / 100 000 asukasta kohden.
  • Kuolemia on valtion virallisten tietojen mukaan raportoitu yhteensä 64 661 tapausta pandemian alettua. Viime viikolla raportoitiin yhteensä 1495 kuolemaa, ja 194 kuolemaa su 3.10. Viime viikon kuolemien määrä on siten 2,5 / 100 000 asukasta kohden.
  • Turkin lääkäriliitto on ilmaissut epäilyksensä valtion kuolemantapauksia koskevia tilastoja kohtaan. Tahon mukaan todennäköisempi arvioi olisi 160 000 kuolemantapausta pandemian alettua.
  • Deltavariantti edustaa yhä noin 90 % kaikista Turkin tartuntatapauksista.
  • Tartuntatapausten ilmenemismäärän painopiste on siirtynyt Turkin keski- ja pohjoisosiin.
  • Tartuntojen määrä lasten keskuudessa on noussut voimakkaasti koulujen avaamisen myötä. Terveysministeri Kocan mukaan joka neljäs koronaviruksen saaneesta turkkilaisesta on lapsi, ja melkein joka kolmas koronavirustestaukseen osallistuneesta lapsesta on saanut positiivisen tuloksen. Tästä huolimatta Turkki ei aio sulkea koulujen ovia ”koskaan”, ja opetusministeri Özer lausui, että koulut ovat turvallisimpia paikkoja lapsille kuin kodit koulujen tiukkojen rajoitusten ja varatoimenpiteiden vuoksi.

Turkin rokotetilanne:

• Turkin terveysministeriön mukaan Turkissa on annettu yhteensä noin 110,4 miljoonaa rokoteannosta, joista noin 54 miljoonaa on ensimmäisen, noin 45 miljoonaa on toisen vaiheen pistoksia, ja noin 10,5 miljoonaa kolmannen vaiheen pistoksia.
  • Tilastojen mukaan siis 87,1 % Turkin aikuisväestöstä (18-vuotiaat ja sitä vanhemmat) on saanut ensimmäisen rokoteannoksen, 72,6 % väestöstä toisen rokoteannoksen, ja 16,1 % väestöstä kolmannen rokoteannoksen. Kun suhteuttaa molemmat rokoteannokset saaneiden määrän Turkin 85 miljoonan asukkaan populaatioon, niin vain 52,9 % valtion koko väestöstä on saanut molemmat rokoteannokset.
  • Noin 31 miljoonaa turkkilaista ei ole kuitenkaan vielä saanut tai hankkinut ensimmäistä rokoteannosta.
  • Huhujen mukaan sekä Sinovac-rokotteet että Pfizer-BioNTech-rokotteet ovat loppumassa Turkissa. Valtio ei ole ostanut uusia rokotteita, sillä johtava hallituspuolue AKP on neuvotellut sitä lähellä olevien lääkeyhtiöiden kanssa Pfizer-BioNTech-rokotteen valmistamista koskevasta monopolista.

Voimassa olevat rajoitukset:

• Henkilöiden, jotka ovat saaneet kaksi koronavirusrokotusta tai ovat sairastaneet koronan viimeisen kuuden kuukauden aikana, ei enää tarvitse välittää karanteenista, jos he suostuvat tekemään PCR-testin mahdollisen koronavirustartunnan toteamisen jälkeen.
  • Ihmiset, joilla todetaan beeta, gamma tai delta-variantti joutuvat karanteeniin, mutta he saavat poistua karanteenista 14. päivänä ilman toista PCR-testiä.
  • Turkki ei kelpuuta venäläisiä KoviVac ja EpiVacKorona –rokotteita koronapassiinsa.
  • Muuten ma 6.9 voimaan astuneet koronaviruspasseja ja PCR-testejä koskevat toimenpiteet ovat yhä voimassa. Kocan mukaan Turkin nykyinen tartuntatilanne ei edellytä vakavampia toimenpiteitä.

Muuta huomioimisen arvoista:

• Turkin turistisektori odottaa noin 200 000 brittituristin saapuvan maahan loppuvuodesta sen jälkeen, kun Yhdistynyt Kuningaskunta poisti Turkin sen matkustamista koskevalta punaiselta listalta syyskuun puolivälissä.
  • Tähän mennessä noin 5900 koululuokkahuonetta noin 850 000:sta ympäri Turkkia on asetettu karanteeniin ja avattu uudestaan koronavirustartuntatapausten vuoksi.
  • Turkin hallitus on pyöritellyt ideaa HES-koodien korvaamisesta koronapasseilla. Koronapassia koskevat rajoitukset olisivat samat kuin nykyistä HES-koodia koskevat, mutta ostoskeskukset lisättäisiin tähän listaan.

Ankaran-suurlähetystö
Ulkoministeriö