Onko yritykselläsi ratkaisu, jota voi hyödyntää eteläisen Afrikan kaupungistumisen ongelmissa? Se voi liittyä fyysiseen infrastruktuuriin (rakentaminen, vesi, energia, yhdyskuntasuunnittelu jne.) tai yhdyskuntien taloudelliseen ja sosiaaliseen toimivuuteen (elinkeinot, rikollisuuden ehkäisy, nuorisotyöllisyys tms.).

Yritykselläsi olisi mahdollisuus liittyä jo olemassa olevaan Sustainable Smart Communities-ryhmään. Ryhmässä on eteläafrikkalaisia, namibialaisia ja suomalaisia yrityksiä, jotka pyrkivät yhdessä ratkomaan kaupungistumisen ongelmia.

Samalla syntyy uutta liiketoimintaa ja suomalaisyrityksille matalan kynnyksen pääsy näille nopeasti kasvaville markkinoille. Tarkoitus on olla heti valmiina, kun koronarajoitukset poistuvat.

Täysin markkinaehtoisen liiketoiminnan lisäksi Namibia ja Etelä-Afrikka ovat valmistautumassa koronan jälkeiseen aikaan mittavilla julkisilla investoinneilla, jotka kohdistuvat suurelta osin asumisen ja infrastruktuurin sekä paikallisten elinkeinojen kehittämiseen. Esimerkiksi noin viikko sitten Etelä-Afrikan presidentti Cyril Ramaphosa tarkensi jo keväällä ilmoitettua koronan jälkeistä valtion investointiohjelmaa, joka on suuruudeltaan 100 miljardia randia (noin 5,2 miljardia euroa).

Luotettava etelä-afrikkalais-namibialainen yritysverkosto odottaa mukaan sopivia kestävää kehitystä edistäviä suomalaisyrityksiä. Toteutukseen voidaan hakea aluksi Business Finlandin ja Ulkoministeriön Developing Markets Platform-rahoitusta, johon suunnitelmakin on jo pitkälti luotu. Yritysrahoituksen hakemiseen saa lisäksi allekirjoittaneelta tarvittaessa apua, joskaan se ei tässä tapauksessa vaadi suurta ponnistusta.

Olennaisinta on edetä nopeasti konkreettiseen liiketoimintaan, joka hyvien afrikkalaisten ja suomalaisten kumppanien kanssa onnistuu vaivattomammin ja riskittömämmin kuin yksin.

Ota yhteyttä niin kerron tarkemmin.

Yhteistyöterveisin
Mika Kautonen