Suomen ja Japanin välisten diplomaattisuhteiden 100-vuotisjuhlan kunniaksi Japanissa toimivat Suomen ystävyysyhdistykset ja Suomen Japani yhteisö järjestävät Helsingissä ainutlaatuisen japanilaisen omikoshi-kulkueen lauantaina 18.5.2019.

Japanilainen Hamamatsu-Suomi ystävyysyhdistys lahjoittaa Suomeen omikoshin eli kannettavan shintolaispyhätön. Japanissa on tapana iloisissa kansanjuhlissa kantaa omikoshia ympäri kylää tai kaupunkia pukeutuneina tätä varten tehtyihin asuihin.

Tapahtumaa varten tarvitaan joukko vapaaehtoisia omikoshin kantajia. Tavoitteena on saada kokoon kolme joukkuetta, jotka vuorollaan kantavat pyhättöä olkapäillään. Kukin joukkue koostuu 18 suomalaisesta ja 18 japanilaisesta. Yhteensä tarvitaan siis 54 suomalaista ja 54 japanilaista osallistujaa. Sekä naiset että miehet ovat tervetulleita osallistumaan tähän tapahtumaan. Japanista on tapahtumaan tulossa noin 80 hengen Suomi-ystävien delegaatio.

Helsingissä omikoshi-kulkue lähtee liikkeelle Senaatintorilta kello 12.00 ja kulkee Esplanadin kautta Eduskuntatalolle ja sieltä edelleen Kansallismuseoon. Tämän jälkeen Kansallismuseo panee omikoshi-pyhätön näytteille tiloissaan.

Osallistumismaksu on 150 euroa per henkilö ja se sisältää mittojen mukaan tehtävän japanilaisen asukokonaisuuden, joka koostuu happi-takista, shortseista, vyöstä, sandaaleista sekä pääliinasta. Osallistujat saavat pitää asunsa tapahtuman jälkeen. Happi-takkia voi käyttää myöhemmin mm. erilaisissa japanilaisissa tapahtumissa.

Toivomme, että myös Japanin kauppaa harjoittavat yritykset sekä japanilaisuuteen liittyvät yhdistykset sponsoroivat kulkueeseen omia edustajiaan.

Suomessa tapahtumaa koordinoi Tokyokan-kaupan Norio Tomida. Tomida-san ottaa kulkueeseen osallistuvilta ilmoittautumisia vastaan 31.1.2019 mennessä.

Asut teetätetään mittojen mukaan, joten mitat voi käydä antamssa Tokyokanissa liikkeen aukioloaikoina osoitteessa Annankatu 24, Helsinki.

Tervetuloa mukaan osallistumaan tähän todella ainutlaatuiseen tapahtumaan!

Lisätietoja: Norio Tomida, Tokyoka