Kuva: Gina Figueira

Ulkoministeriön rahoittaman ja Finnfundin hallinnoiman Finnpartnership-liikekumppanuusohjelman tavoitteena on synnyttää positiivisia kehitysvaikutuksia edistämällä liiketoimintaa Suomen ja kehitysmaiden välillä. Finnpartnership tarjoaa avustusmuotoista rahoitusta (jopa 85% saakka), kontakteja ja neuvontaa kehitysmaaliiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Afrikka on yksi Finnpartnershipin keskeisistä toiminta-alueista. Finnpartnershipin kohdemaihin kuuluvat kaikki OECD:n kehitysapukomitean DAC:n listaamat kehitysmaat.

Liikekumppanuustuki auttaa pitkäaikaisen liiketoiminnan käynnistämisessä

Liikekumppanuustuki-avustus on siemenraha pitkäaikaisen liiketoiminnan käynnistämiseen kehittyvissä maissa. Tukea voidaan myöntää hankkeiden selvitys-, koulutus- ja pilotointivaiheisiin sekä tuontihankkeille. Moni Finnpartnershipin kautta tuetuista hankkeista suuntautuu juuri Afrikkaan – viime vuonna (2020) yli puolet hyväksytyistä liikekumppanuustukihankkeista kohdistui johonkin Afrikan maista. Afrikkaan myönnettyjen liikekumppanuustukien keskikoko myös kasvaa koko ajan – maksimissaan jälkikäteen maksettava liikekumppanuustuki voi olla 400 000 euroa hyväksytyistä kustannuksista (200 000 euroa tuen ollessa de minimiksen alaista).

Matchmaking-palvelu ja tapahtumat tarjoavat kumppaneita kehitysmaista

Matchmaking-palvelun avulla suomalaisyritykset voivat etsiä alustavasti tarkistettuja liikekumppaneita kehittyviltä markkinoilta. Finnpartnershipin verkkosivuilta löytyvässä Matchmaking-tietokannassa on tällä hetkellä noin 500 yritystä, jotka etsivät kumppania Suomesta. Osana Matchmaking-palvelua Finnpartnership järjestää digitapaamisia suomalaisyritysten ja Matchmaking-yritysten välille. Ole siis rohkeasti yhteydessä Finnpartnershipiin, jos löydät sopivan oloisen kumppanin Matchmaking-tietokannasta!

Osana suomalaisten ja kehitysmaayritysten yhdistämistyötä Finnpartnership järjestää myös erilaisia tapahtumia. Usein tapahtumat järjestetään yhteistyössä muiden Team Finland -verkoston toimijoiden kanssa. Keväällä 2021 on luvassa mm. Sambian kaivosalaan keskittyvä SDG Booster -tapahtumakokonaisuus, joka järjestetään yhteistyössä Business Finlandin, Mining Finland -ohjelman, Suomen Sambian-suurlähetystön sekä AGS-ohjelman kanssa 27.4. alkaen. SDG Booster on tulossa tänä vuonna myös koulutusalalle Uzbekistaniin ja kesäkuussa on mahdollisuus tavata kiertotalousratkaisuista kiinnostuneita jamaikalaisia yrityksiä virtuaalisessa Doing Business with Finland -seminaarissa.

Joka kuukausi tarjolla neuvontaa ja tukea kehitysmaahankkeen alkuvaiheisiin hakemustyöpajassa

Liikekumppanuustuen ja Matchmaking-palvelun lisäksi Finnpartnership tarjoaa kattavasti neuvontaa kehitysmaaliiketoimintaan liittyen. Kuukausittaisissa hakemustyöpajoissa, jotka järjestetään yhteistyössä Business Finlandin Developing Markets Platformin ja Fingon kanssa, tarjotaan tiivis infopaketti kehitysmaaliiketoiminnasta kiinnostuneille yrityksille mahdollisista rahoituskanavista, kehitysvaikutuksista sekä yhteistyömahdollisuuksista järjestöjen sekä Matchmaking-tietokannan yritysten kanssa. Ilmoittautuminen työpajoihin onnistuu Finnpartnershipin verkkosivujen kautta.

Olennainen osa Finnpartnershipin toimintaa on myös suomalaisyritysten ja -organisaatioiden tukeminen hankkeiden vastuullisuudessa. Ilmainen voucher-konsultointi ympäristö- ja yhteiskuntavastuu- sekä ihmisoikeuskysymyksissä tarjoaa liikekumppanuustuen saajille eväitä hankkeen vastuullisuusasioiden huomiointiin. Neuvontaa kehitysvaikutusasioihin pyritään antamaan myös yllä mainituissa hakemustyöpajoissa sekä Finnpartnershipin verkkosivujen Kehitysvaikutukset-osiossa.

Lisätietoa Finnpartnershipista saa kuukausittaisista hakemustyöpajoista sekä Finnpartnershipin verkkosivuilta.