Uutiset, 12.4.2017

Iranin ydinohjelmasopu mahdollisti Iranin paluun kansainvälisille markkinoille. Pakotevuosina Iranin teollisuuden suorituskyky laski ja infrastruktuuri jäi kehityksessä jälkeen. Pakotteiden poistuttua maahan odotettiin investointibuumia ja nopeaa talouskasvua, mutta alku on ollut verkkaisempi kuin iranilaiset olisivat toivoneet. Talouskasvun odotetaan olevan noin 4-5 % vuosina 2016 ja 2017.

Lupaavimmat yhteistyömahdollisuudet Suomen ja Iranin välillä ovat cleantechin ympäristöteknologia (erityisesti jäte- ja vesihuolto, waste-to-energy sekä kaivosteknologia), terveysteknologia, biotalouden metsäsektori, ICT-sektori sekä ja infra- ja rakennussektori. Myös suomalaisille maatalouskoneille ja -laitteille riittäisi Iranissa kysyntää. Tasavallan Presidentin Iranin vierailun yhteydessä lokakuussa 2016 solmittiin useita MoU (Memorandun of Understanding) sopimuksia ja erityisesti Energia-alan yhteistoimia on lähdetty viemään tarmokkaasti eteenpäin eri alaryhmissä.Vientimme Iraniin kasvoi vuonna 2015 106 % edellisvuoteen verrattuna reiluun 40 miljoonaan euroon. Vuoden 2016 vientimäärä kasvoi 78 miljoonaan euroon, joka vastaa n. 90% kasvua. Erityisen huomioitavaa on kuukausittainen kasvu toukokuusta 2016 eteenpäin. Trendi on voimakkaasti nouseva ja joulukuussa 2016 saavutimme lähes 10 miljoonan euron kuukausittaisen viennin.Tuontimme Iranista kuluvan vuoden tammi-heinäkuussa oli hieman alle 3 miljoonaa euroa, kun koko viime vuonna se jäi noin 2,3 miljoonaan euroon.

Artikkeli luettavissa kokonaisuudessaan: http://www.finland.org.ir/public/default.aspx?contentid=360732&nodeid=39979&contentlan=1&culture=fi-FI