Ovi auki Japaniin

Mietitkö yrityksellesi uutta suuntaa, tai seuraavia kansainvälistymisaskelia? Mikset suuntaisi katsetta Japaniin?

EU neuvottelee tällä hetkellä useita eri kauppasopimuksia. Näistä yksi, EU:n ja Japanin välinen vapaakauppasopimus, astui voimaan 1.2.2019. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa suomalaisille yrityksille?

Kuvituskuva: Pixabay

50 yritysedustajaa kokoontui tiistai-aamuna 12.3.2019 Keskuskauppakamarille kuuntelemaan ulkoministeriön asiantuntijoita sopimuksen avaamista konkreettisista eduista ja keskustelemaan bisnesmahdollisuuksista Japanissa Suomalais-Japanilaisen Kauppakamarin, Helsingin seudun kauppakamarin, ja Enterprise Europe Networkin järjestämään aamiaistilaisuuteen.

Tullit poistuivat helmikuussa välittömästi yli 90 prosentista EU:sta Japaniin menevistä vientituotteista (ja 96 prosentista Japanin tuonnista EU-alueelle). Vaikutus näkyy erityisesti elintarvike- vaatetus- ja kemianteollisuuden vientituotteissa. Muutamien vuosien siirtymäkauden jälkeen 97 prosenttia EU-viennistä on tullivapaata (ja 99 prosenttia Japanin tuonnista EU-alueelle). Vaikutus tulee näkymään mmuun muassa puu- ja rakennustuotteiden viennissä.

Vapaakauppasopimukset ovat erinomainen ponnahduslauta uudella maantieteellisellä alueella toimimiseen. Ulkoministeriön Maria Kaukon mukaan esimerkiksi EU:n ja Etelä-Korean lähes kahdeksanvuotinen vapaakauppasopimus on vauhdittanut kaupankäyntiä Suomen ja Etelä-Korean välillä, ja kasvua tavaraviennissä on jopa 45 prosenttia. Kun yhden alueen maan kanssa on aloitettu kaupankäynti, on helpompi siirtyä naapurimaiden valloitukseen. Japani ei ole helppo markkina valloitettavaksi, mutta asiaa tuskin haittaa yhteinen rakkaus muun muassa designiin ja Muumeihin. Kaukon mukaan suomalaiset yritykset ovat osanneet hyödyntää vapaakauppasopimuksia erittäin hyvin eurooppalaisessa mittakaavassa.

Keskuskauppakamari hallinnoi 15 kahden maan välistä kauppayhdistystä, joista Japani on yksi suurimmista ja aktiivisimmista noin 100 jäsenellään. Keskuskauppakamari koordinoi myös FinnCham-verkostoa, jonka jäsenenä on Suomalainen Kauppakamari Japanissa (Finnish Chamber of Commerce in Japan). Keskuskauppakamarin kasvu- kansainvälistymistiimin päätehtävänä onkin vauhdittaa suomalaisten yritysten kansainvälistymismahdollisuuksia, konkreettisesti verkottaa yritysjohtajia kohdemaiden kumppaneiden kanssa, sekä vaikuttaa elinkeinoympäristöön yritystoiminnalle positiivisella tavalla.