Persialainen kulttuuri on jättänyt tuhansien vuosien kuluessa jälkensä maailmanlaajuisesti myös joulun juhlintaan.

Talvipäivän seisaus sai Rooman vallan ajoista alkaen merkityksen joulunvieton ajankohtana. Myös meidän joulumme värit, vihreä ja punainen, vesimelonit ja granaattiomenat tulevat persialaisesta kulttuurista. Hyvin vähän tunnettua on joulupuun tausta: sekin pohjautuu ikivanhaan itäiseen valonjumala Mithran traditioon rauhaa edustavasta koristellusta seetripuusta.

Elämme haastavia aikoja globaalin talouden kriisien ja sodan muodossa. Perinteisissä kaupankäynnin muodoissa on häiriöitä, jopa esteitä. Kauppayhdistyksemme pyrkii omalta osaltaan pitämään ainakin informaatiokanavat auki, jotta paluu normaaliin kaupankäyntiin voisi aikanaan tapahtua mahdollisimman helposti. On myös muistettava, että humanitääristen tuotteiden kauppa Iranin kanssa ei sinänsä ole kielletty. Kauppayhdistys sekä Ulkoministeriön vientivalvonta auttavat mielellään rajoitusten ja valvonnan alaisten tuotteiden määrittelyssä.

Iran on alueellinen suurvalta, jonka yli 80 -miljoonainen väestö on koulutettua. Maan rauhanomaiselle yhteiskuntakehitykselle on eduksi hyvien kontaktien jatkuva ylläpito. Suomella on aina ollut hyvä ja luotettava maine Iranissa.

Juhla-ajan ja rauhallisen uuden vuoden terveisin,

Juha Ylitalo
kauppayhdistyksen puheenjohtaja