Arvoisat kauppayhdistyksen jäsenet, hyvät persialaisen kulttuurin ystävät,

Kevätpäivän tasausta on perinteisesti vietetty pohjoisen pallonpuoliskon kansojen keskuudessa alkavan kevään kasvun ja pitenevien päivien, uuden valon kunniaksi.

Farsin Nowruz -sana tarkoittaa kirjaimellisesti ”uutta valoa” tai “uutta päivää”.

Tuhansien vuosien persialainen kulttuuri on vaikuttanut vahvasti monien sivilisaatioiden ja uskontojen juhlaperinteisiin. YK on liittänyt Nowruzin Unescon maailman aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Persialaisten ja Keski-Aasian turkkilaisten kansojen lisäksi Nowruzia vietetään kurdialueilla, Turkissa ja Euroopassa Balkanilla mm. Albaniassa, Kosovossa ja Pohjois-Makedoniassa. Nowruz huomioidaan myös Armeniassa ja Georgiassa. Ei ole sattumaa, että meillä vastaavan ajankohdan juhla on pääsiäinen.

Nowruz -juhlan perinteiseen koristepöytään kuuluvat meillekin pääsiäisestä niin tutut maalatut kananmunat ja vihreä oras sekä keltaiset ja punaiset tulppaanit tai muut kukat. Iranissa ja Keski-Aasian maissa lapset kiertävät ovelta ovelle pyytämässä rahaa, makeisia ja suklaamunia kuten meillä Karjalan kautta tulleessa palmusunnuntain virpomisperinteessä. Persiassa tähän uuden vuoden traditioon liittyy myös Setä Nowruz, vaalealla pitkällä parralla varustettu hahmo, joka uutena vuotena tuo lapsille lahjoja ja joka on naimisissa Nane Sarman, ”Pakkasmummon” kanssa. Lähialueiltamme tuttua uuteen vuoteen liittyvää kulttuuriperintöä tämäkin.

Nowruzin merkitys tulisi meille kaikille olla vahvistamassa juhlivien kansojen välistä kunnioitusta ja rauhan ihanteita huomioimalla mielummin meitä yhdistävät idän ja lännen sivilisaatioiden rituaalit ja traditiot kuin meitä erottavat etniset, kielelliset tai valtiolliset erimielisyydet.

Toivotan kauppayhdistyksen jäsenille ”Nowruz Mubarak” samalla toivoen, että kansojen välinen kunnioitus johtaisi valitettavien alueellisten konfliktien pikaiseen rauhanomaiseen sopimiseen ja tukisi alueidemme välisten kauppa- ja kulttuuriyhteyksien kehittymistä.

Juha Ylitalo
Kauppayhdistyksen puheenjohtaja