Suomi-Turkki kauppayhdistys järjesti yhdistyksen perinteisen vuosittaisen suurlähettiläskokouksen Suomen Turkin-suurlähettiläs Pirkko Hämäläisen kanssa torstaina 22. elokuuta 2024 Eurooppasalissa Helsingissä. Kauppayhdistys puheenjohtaja Daniel A. Vahteran avaussanojen jälkeen suurlähettiläs Hämäläinen jakoi viimeaikaiset kuulumiset maidemme ulko- ja talouspoliittisesta kehityksestä. Suomi ja Turkki juhlivat yhdessä vuosina 2024–2026 maiden välisen ystävyyden sekä diplomaattisuhteiden satavuotisjuhlia.

Lähitulevaisuuden aktiviteeteistä suurlähettiläs mainitsi erityisesti syyskuussa järjestettävän yhteispohjoismaisen Nato-tapahtuman Ankarassa. Se järjestetään pohjoismaisten edustustojen (FI, SE, NO ja DK) sekä Turkin ulkopoliittisen instituutin (FPI) kanssa. Tilaisuuden fokuksessa ovat Suomen ja Ruotsin liittyminen Natoon sekä Pohjoismaiden 75. juhlavuosi Nato-yhteistyössä. Lokakuussa on luvassa Martti Ahtisaari rauhanvälitysseminaari Bilkent-yliopistossa Ankarassa. Suomen Itsenäisyyspäivää juhlitaan Bilkentin sinfoniaorkesterin kanssa suomalaisen kapellimestarin ja sellistin säestyksellä.

Suomen Ankaran suurlähetystön kansainvälisen liiketoiminnan erityisasiantuntija Joona Selin antoi katsauksen Turkin markkina-alueen vientipotentiaalista ja maidemme kauppasuhteiden kehitysnäkymistä. Suomen ja Turkin kahdenvälinen kauppa saavutti neljännen perättäisen ennätysvuoden yltäen miltei 2,7 BEUR vuonna 2023. Suomen vientiteollisuuden lakot sekä Turkin kotimarkkinan epävarmuudet näkyvät vuoden 2024 alkupuoliskon kauppaluvuissa. Suomen vienti Turkkiin laski 25 prosenttia ja  tuonti Turkista Suomeen laski 15 prosenttia tammi-toukokuussa 2024.

Vierailukalenteri on kuitenkin aktiivinen. East Office järjestää suomalaisen rakennusalan yritysten vierailun syyskuussa Istanbuliin. Tarkoituksena on tavata turkkilaisia rakennusurakoitsijoita Ukrainan jälleenrakentamista ja Kaukasuksen ja Keski-Aasian markkinoita silmällä pitäen. Lisäksi suomalainen terästeollisuuden vähähiilisyyteen keskittyvä yritysvaltuuskunta vierailee Istanbulissa Ankiros-messuilla syyskuussa. Slushin yhteydessä Helsingissä järjestetään Suomi-Turkki startup-kiihdyttämö ja turkkilaisia sijoittajia vierailee Suomessa edistämässä kaupallista yhteistyötä.