K3 viestintä

Turkki on tuttu suomalaisille sekä turistikohteena että kauppakumppanina. Viimeaikainen kuohunta maan sisällä on kuitenkin herättänyt kysymyksiä paitsi maan talouden tulevaisuudennäkymistä, myös yleisestä turvallisuustilanteesta. “Toivottavasti marraskuun vaalien jälkeen uusi hallitus saadaan nopeasti muodostettua”, toteaa suurlähettiläs Vaskunlahti.

”Syksyn vaalit ovat erittäin tärkeät ja kansainvälinen yhteisö seuraa niitä tarkasti. Ne tulevat määrittelemään Turkin suunnan seuraavien muutaman vuoden aikana”, kertoo suurlähettiläs Nina Vaskunlahti. Hän viittaa marraskuuksi aikataulutettuihin uusintavaaleihin, jotka joudutaan järjestämään kesän vaalivoittajien hallitusneuvotteluiden kariuduttua.

Myös elinkeinoelämä odottaa kiihkeästi uusia vaaleja ja on ilmaissut tahtonsa pikaisen hallituksen muodostamiseen.

”Tällä hetkellä elinkeinoelämä pidättelee hengitystään. Kuten muuallakin maailmassa ennen vaaleja, muodostuu tietynlaista jännitystä, mikä puolestaan heijastuu entistä varovaisempana kulutuksena. Mitä nopeammin koalitiohallitus saadaan muodostettua, sen parempi”, kommentoi Suomen kunniakonsuli Istanbulissa, Jeff Hakko.

Viimeaikoina Turkista kantautuneet uutiset ovat aiheuttaneet huolta laajemmin kuin vain liikemiesten keskuudessa. Moni miettiikin, onko Turkkiin turvallista matkustaa.

”Hermostuneisuutta on ilmassa, mutta olen korostanut että maahan voi matkustaa kunhan noudattaa yleistä varovaisuutta ja tervettä järkeä. En erityisemmin suosittele matkustamista esimerkiksi Syyrian vastaiselle rajalle”, kertoo suurlähettiläs Vaskunlahti.

Vilkas väestönkasvu takaa kasvavat markkinat

Turkki on monella tapaa suomalaisille mielenkiintoinen liikekumppani. Ensinnäkin maalla on tärkeä geopoliittinen sijainti Euroopan ja Aasian välisenä porttina. Strategisesta sijainnista on ollut hyötyä, kun lentoyhtiö Turkish Airlines on kasvanut yhdeksi alan tähtiyrityksistä. Se lentää satoihin kohteisiin ympäri maailmaa, käyttäen Istanbulia lentoliiketoimintansa keskuksena.

Toiseksi, Turkin kasvava väestö takaa laajan potentiaalisen asiakaskunnan tulevaisuudessakin. Turkin liki 80 miljoonasta asukkaasta noin puolet on alle 30-vuotiaita. Ostovoimaisia, koulutettuja ihmisiä siis tulee jatkuvasti lisää kuluttajamarkkinoille.

Eurooppaa ravistellut taantuma ei ole iskenyt yhtä voimakkaasti Turkkiin, vaan maan talouden ennustetaan jatkavan vajaan 5 % vuosittaista kasvuaan jatkossakin. Turkki on maailman 17. suurin talous, ja sen arvellaan kirivän 14. suurimman joukkoon lähivuosina.  Viimeaikainen poliittinen kehitys on tosin heijastunut niin talouskasvuun kuin maan ulkoiseen kuvaan.

Kunniapääkonsuli Jeff Hakkon mukaan erityisesti viisi elinkeinoelämän aluetta tarjoavat potentiaalia suomalaisyrityksille: cleantech, koulutussektori, innovaatioteknologia, design ja lääketeknologia.

”Suomessa on yksi maailman matalimmista lapsikuolleisuusluvuista. Tämä kiinnostaa ehdottomasti Turkissa. Meille syntyy väestörakenteesta johtuen paljon lapsia, ja näin ollen on myös paljon lapsia, jotka tarvitsevat hoitoa”, hän toteaa.

Terveydenhoitoon sijoitetaan runsaasti varoja, sillä Turkissa on käynnissä lukuisia sairaala- ja terveyskeskushankkeita. Näihin etsitään osaamista aktiivisesti ulkomailta.

Kasvua povataan lisäksi terveysturismin sektorille. EU-kansalaiset voisivat matkustaa suopean ilmaston ja matalan hintatason Turkkiin kiireettömiin leikkauksiin ja hoito- tai paranemisjaksoille.

Turkissa on myös runsaasti potentiaalia bioenergian kehittämiselle. Maassa on vettä, aurinkoa ja tuulta, ja valtiolla on selkeä tahto edistää uusiutuvan energian käyttöönottoa. Turkin vesivoimakapasiteetti muodostaa Hakkon mukaan 16 % koko Euroopan vesivoimakapasiteetista. Myös aurinkoenergia vaatii suuria investointeja, jotta se pääsee koko potentiaaliinsa.

”Turkki on aina selvinnyt poliittisista ailahteluistaan ja niin selviämme tästäkin”, kunniakonsuli Hakko toteaa. ”Mielenkiintoisia hankkeita ja investointipäätöksiä on ilmassa, joten markkinoille kannattaa ehdottomasti hakeutua.”

Suurlähettiläs Nina Vaskunlahti sekä kunniapääkonsuli Jeff Hakko (Istanbul) puhuivat Suomalais-Turkkilaisen kauppayhdistyksen verkostoitumistilaisuudessa 27.8.2015.