Myanmar on pinta-alaltaan Kaakkois-Aasian suurin maa ja yksi köyhimmistä maista Aasiassa. Myanmarin rajanaapureita ovat Bangladesh, Intia, Kiina, Laos ja Thaimaa. Myanmarin väkiluku oli 53,4 miljoonaa vuonna 2014. Maan talous on kasvanut 6 – 7 prosenttia viime vuosina ja kasvun uskotaan jatkuvan.

Myanmar kuuluu Aseanin talousyhteisöön, jonka perustana on ajatus taloudellisesta yhdentymisestä, poliittisesta ja turvallisuusyhteistyöstä ja sosiokulttuurisesta yhteistyöstä. Tavoitteena on muodostaa yhteismarkkina-alue, joka muistuttaa Euroopan talousyhteisöä.

Myanmar saa pääasiallisesti tulonsa raaka-aineista. Maassa on mittavat öljy-, maakaasu-, mineraali- ja jalokivivarannot. Lisäksi yhä useammat turistit ovat kiinnostuneita maasta, sen kulttuurista ja nähtävyyksistä. Maatalous- ja palvelusektori ovat suurimmat työllistäjät.

Myanmar tarvitsee teknologiaa ja investointeja nostaakseen tuotantovolyymejä ja parantaakseen tuotteidensa laatua. EU on lupautunut auttamaan Myanmaria maatalouden (muun muassa mangon, teen, kahvin, siipikarjan tuotannossa) ja kalastuksen kehittämisessä sekä ruoka­turvallisuuden lisäämisessä. Modernia teknologiaa ja investointeja tarvitaan muun muassa riisin viljelyssä.

Myanmar tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia palvelusektorilla ja teknologiateollisuudessa. Myanmarissa avautuu useita rakennusprojekteja, kun uusia teitä ja satamia rakennetaan. Tarkoituksena on myös kehittää kaivostoimintaa ja turismia.

Suomen ja Myanmarin välinen kehitysohjelmassa vuosille 2015 – 2024 on kolme yhteistyöaluetta: koulutus, luonnonvarojen kestävä hallinta sekä demokratia- ja oikeusvaltiokehitys.

Myanmarin suurlähettiläs Yin Yin Myint ja konsuli Saw Yu Nwe vierailivat Keskuskauppakamarissa 20.1.2016.

Suomi-Asean Kauppayhdistys edistää Suomen ja Asean maiden välistä kauppaa. Suurlähettiläs lupautui esitelmöimään kauppayhdistyksen jäsenille, kun hän saapuu seuraavan kerran Suomeen asemapaikastaan Berliinistä.

Myanmar
Kuvassa konsuli Saw Yu Nwe, suurlähettiläs Yin Yin Myint ja Suomi-Asean Kauppayhdistyksen sihteeri Hanna-Leena Harma.

Kirjoittaja: Anne Hatanpää, Keskuskauppakamari