“Thai Nguyen -maakunnan kansankomitean varapuheenjohtaja Trinh Viet Hung ja hänen delegaationsa Vietnamista vierailivat Suomi-Asean kauppayhdistyksen vieraana Helsingissä 29.10.2018. Suomi-Asean kauppayhdistys järjesti jäsenilleen ja muille suomalaisyrityksille seminaarin, jossa he pääsivät tapaamaan Thai Nguyen -delegaation jäseniä ja saivat tietoa alueella käynnistyvästä Eco Valley -investointihankkeesta, joka tarjoaa liiketoimintamahdollisuuksia myös suomalaisyrityksille. Lisäksi tilaisuudessa kuultiin esitykset Finnfundin ja ulkoministeriön tarjoamista rahoitusmahdollisuuksista Vietnamin projekteihin. Finland University ja Ekolaakson kauppakamari allekirjoittivat aiepöytäkirjan tilaisuuden päätteeksi.

Thai Nguyen -maakunta sijaitsee Hanoin pohjoispuolella ja on yksi Vietnamin dynaamisimmista ja nopeimmin kehittyvistä alueista.

Thai Nguyen –maakunnassa käynnistyi tänä vuonna Eco Valley -projekti alueeltaan 1,500 – 2.000 hehtaaria. Kokonaisinvestoinnin määrä on noin 23 miljoonaa euroa. Projektiin sisältyy: älykaupunkihanke (20 % maa-alueesta), korkea teknologia ja luomuviljely (30 %), suojeltu metsä turismille (50 %).

Delegaatio vierailu Suomessa etsimässä osaamista erityisesti näiltä sektoreilta:

– korkean teknologian maanviljely
– luomuviljely
– ruoan jalostus ja tuotanto
– varhaiskasvatus ja lasten koulutus
– veden ja jätteiden käsittely
– älykaupunkihankkeet (GIS)
– ekoturismi