Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistys, ulkoministeriö, ja Suomen Hanoin suurlähetystö järjestivät 2.9.2020 webinaarin EU:n ja Vietnamin välisestä uudesta vapaakauppasopimuksesta, joka astui voimaan 1.8.2020. Tilaisuuden moderoi Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen puheenjohtaja Jani Kaulo.

Suomen Vietnamin suurlähettiläs Kari Kahiluoto kertoi ensin Vietnamista toimintaympäristönä. Suomen ja Vietnamin välinen kauppa on ennen vapaakauppasopimusta ollut varsin vaatimattomalla tasolla. Vuonna 2019 Suomen viennin arvo Vietnamiin oli vain 118 miljoonaa euroa, kun taas tuonnin arvo oli 313 miljoonaa euroa. Suomen alijäämäinen kauppatase Vietnamin kanssa selittyy osaksi myös sillä, että osa Suomen viennistä menee epäsuorasti Kiinan kautta Vietnamiin. Suurlähettiläs nosti esiin mm. sen, että vapaakauppasopimus antaa uudet mahdollisuudet elintarvikeviennille Suomesta Vietnamiin.

Seuraavaksi markkinoillepääsy-yksikön päällikön sijainen Jukka Nikulainen ulkoministeriöstä kertoi tarkemmin vapaakauppasopimuksen sisällöstä ja sen avaamista mahdollisuuksista suomalaisille yrityksille. Tämän jälkeen Suomen tullin ylitarkastajat Leena Lehtinen ja Mikko Laubach puhuivat EU:n vapaakauppasopimusten puitteissa tapahtuvasta viennistä. Webinaari päätettiin yrityspuheenvuoroon, jonka pitivät toimitusjohtaja Viet Pham Son Oy:stä ja vientipäällikkö Johanna Hukkanen Hankintatukku Oy:stä.

Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistys kiittää kaikkia webinaariin osallistuneita.

Lisätietoja vapaakauppasopimuksen käytännön soveltamisesta voi kysyä Keskuskauppakamarin kansainvälisen kaupan asiantuntijalta Hannele Visurilta: hannele.visuri@chamber.fi