Paikka: Team Finland talo, Porkkalankatu 1, 00180 Helsinki
Aika: perjantai 18.8.2017 klo 8.30–12.00

Suomen suurlähettiläät, yritysten edustajat ja muut kohdemaiden asiantuntijat kertovat ASEAN-maista (Filippiinit, Indonesia, Malesia, Myanmar, Singapore, Thaimaa ja Vietnam) ja Australiasta liiketoimintaympäristöinä ja niissä tunnistetuista markkinoiden mahdollisuuksista.
Esitysten ja paneelikeskustelun lisäksi tarjolla on mahdollisuus kahdenkeskisiin keskusteluihin eri maissa toimivien Team Finland -verkoston edustajien kanssa. Nostamme tilaisuudessa esille erityisesti seuraavat teemat: terveys ja hyvinvointi, oppiminen ja koulutus sekä energia ja ympäristö.
Tilaisuudessa julkistetaan Ulkoasiainministeriön toimittama Maailman markkinat 2017-2018. Julkaisussa on tietoa eri maiden taloudesta, yhteiskunnasta ja sääntelykehityksestä.

Tilaisuus on suunnattu mahdollisesti Kaakkois-Aasian tai Australian markkinoille suuntaavien yritysten edustajille.

Markkinoiden mahdollisuudet:
Australian liiketoimintaympäristö on länsimainen ja maa on tunnettu mutkattomasta liiketoimintaympäristöstä. Ratkaisut terveys-, hoiva- ja jätehuollon ongelmiin sekä älykkäiden kaupunkien kehittämiseen kiinnostavat.
Filippiinien yli 100 miljoonan hengen väestön keskiluokka kasvaa vauhdilla. Kysyntää löytyy etenkin ratkaisuille IT-teollisuuteen, terveyssektorille ja ympäristönhallintaongelmiin.
Indonesiassa odotetaan olevan 135 miljoonaa kuluttajaa 2030 mennessä. Maa tarjoaa mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille etenkin energia-, luonnonvara-, infrastruktuuri- ja elintarvikesektoreilla sekä teollisuuden palveluissa, digitaloudessa, koulutuksessa ja terveydenhuollossa.
Malesia on kilpailukykyinen ja kustannustehokas väylä Kaakkois-Aasiaan. Suomalaisyritykset löytävät bisnesmahdollisuuksia etenkin terveysalalta, cleantech-sektorilta, älykkäiden kaupunkien saralta ja koulutusviennistä.
Vietnamissa kasvusykettä rytmittää yli 90 miljoonan nuori ja keskiluokkaistuva väestö. Koulutusuudistus, energiaratkaisut ja kaupunki-infrastruktuuriin panostaminen ovat maan kärkihankkeita. Teknologia-, jätehuolto- ja muut cleantech-ratkaisut kiinnostavat. EU:n ja Vietnamin välisen vapaakauppasopimuksen odotetaan astuvan voimaan ensi vuonna.
Singapore on houkutteleva ja kehittynyt liiketoimintaympäristö, joka toimii reittinä Aasiaan. Tämän hetken lupaavat mahdollisuudet ovat ovat terveydenhuollon, oppimisen sekä kaupungin infrastruktuurin ja palvelujen digitalisoinnissa.
Thaimaan pyrkimys nousta digitaaliseksi innovaatioyhteiskunnaksi tarjoaa yrityksille merkittäviä mahdollisuuksia mm. cleantechin, ICT:n, infrastuktuurin ja koulutusviennin saroilla.
Myanmarissa löytyy suomalaisyrityksille hyviä mahdollisuuksia mm. biotalous-, cleantech-, digitalisaatio-, terveys-, koulutus- ja kaivossektoreilla. Finprolla on Myanmar-kasvuohjelma, jonka kautta yritykset saavat tehostettua tukea markkinoillepääsyssä.

Löydät kohdemaihin liittyviä raportteja, markkinamahdollisuuksia ja myyntiliidejä Markkinoiden Mahdollisuudet -palvelusta -palvelusta maanosa- ja maakohtaisesti.

Ohjelmaluonnos
8.30-9.00 Ilmoittautuminen ja kahvitarjoilu

9.00-9.15 Tilaisuuden avaus
Nicholas Oksanen, puheenjohtaja, Suomi-Asean kauppayhdistys
Markku Keinänen, alivaltiosihteeri, taloudelliset ulkosuhteet, Ulkoasiainministeriö

9.15-9.25 Kaakkois-Aasia ja Australia -katsaus
Juha Miikkulainen, aluejohtaja, Aasian ja Tyynenmeren alue, Finpro

9.25-10.00 Suurlähettiläspaneeli
-moderaattori Timo Vuori, johtaja, kansainväliset asiat, Keskuskauppakamari

10.00-10.30 Yrityspaneeli
-moderaattori Riku Mäkelä, erityisasiantuntija, Ulkoasiainministeriö/Singapore

10.30-12.00 Verkostoitumista
Team Finland -verkoston edustajat tavattavissa

Tapahtuma järjestetään 18.8. Helsingissä, 28.8. Tampereella, 29.8. Oulussa ja matkailuun keskittyen Rovaniemellä 30.8.

Ilmoittautumiset Helsingin tilaisuuteen 9.8. mennessä: https://www.lyyti.fi/reg/maailmanmarkkinat20172018

Halutessasi lisätietoja, ota yhteyttä:
Hanna-Leena Harma, Keskuskauppakamari, hanna-leena.harma@chamber.fi
Riku Mäkelä, Suomen suurlähetystö Singapore, riku.makela@formin.fi