Kauppayhdistyksen vuosikokous pidettiin 14.6.2023 WTC:ssä, Helsingissä. Kauppayhdistyksen hallituksen kokoonpanoon tuli muutoksia poistuvien jäsenten ja uusien jäsenten muodossa.

Toimitusjohtaja Jani Kaulo Kaulo & Partnersilta valittiin jatkamaan Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen puheenjohtajana kaudella 2023–2024. Kim Lucanderin (Afry) jättäessä hallituksen jäsenen tehtävät Vesa Kalenius Handelsbankenilta siirtyi varapuheenjohtajan paikalle. Muita hallitustehtävät päättäneitä olivat Juha Ritvala ja Nina Jacoby. Hallitukseen valittiin uusina jäseninä Tanja Harjuniemi Seven Stones Finlandilta, Tuomo Rautakivi T&M Full Service Company Limitediltä sekä APAC-alueen johtaja Pekka Laitinen Business Finlandilta. Hallituksen jäsenet täydentävät hyvin toistensa osaamista ja kokemusta eri Kaakkois-Aasian maista.

Vuonna 1993 perustetun kauppayhdistyksen tarkoituksena on edistää maiden välisiä kauppasuhteita ja tukea jäsenyrityksiä rakentamaan kestävää liiketoimintaa Kaakkois-Aasian maissa. Se on yksi 18:sta Keskuskauppakamarin yhteydessä toimivasta kauppayhdistyksestä.

Kauppayhdistys tarjoaa jäsenilleen tietoa kohdemarkkinoista ja mahdollisuuksia verkostoitumiseen. Se tekee myös yhteistyötä Kaakkois-Aasiassa toimivien Team Finland -verkostojen ja suomalaisten kauppakamareiden kanssa.

”Kaakkois-Aasian maiden merkitys suomalaisyritysten kohdemaina on vahvassa kasvussa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että jäsenille tarjoutuu mahdollisuus pitää yllä tietouttaan sekä koko talousalueesta että kulloinkin ajankohtaisesta tai muuten kiinnostavasta kohdemaasta”, puheenjohtaja Kaulo linjaa.

Katso video: https://youtu.be/OkVgGXLy98A

Kaakkois-Aasian osuus maailmankaupan kasvusta on merkittävä

Kymmenen Kaakkois-Aasian maata – Brunei, Filippiinit, Indonesia, Kambodža, Laos, Malesia, Myanmar, Singapore, Thaimaa ja Vietnam – muodostavat 670 miljoonaisella väestöllään ja yli neljän prosentin vuosittaisella talouskasvullaan maailman viidenneksi suurimman ja nopeimmin kasvavan talousalueen.

Vaikka maat ovat keskenään varsin erilaisia, ne ovat kaikki nopeasti kehittyviä talouksia, joiden kasvuluvut ovat enimmäkseen hyvällä tasolla ja maiden markkinapotentiaali huomattava. Tämä tekee Kaakkois-Aasian maista erittäin kiinnostavia bisneskumppaneita suomalaisyrityksille.

Kaakkois-Aasialle on tunnusomaista rikas kansallisuuksien ja kulttuurien kirjo. Maat eroavat myös kokonsa, väestömääränsä, maantieteen sekä yhteiskunnallisen ja taloudellisen rakenteen perusteella toisistaan.

Kauppayhdistyksen hallituksen kokoonpano 2023–2024:

Puheenjohtaja Jani Kaulo, Kaulo & Partners
Varapuheenjohtaja Vesa Kalenius, Handelsbanken