Hai Phongin kaupungissa Vietnamissa järjestettiin 26.-27.12.2023 konferenssi, jonka agendana oli korostaa ulkomailla asuvien vietnamilaisten roolia Vietnamin kehityksessä ja tarjoaa näkemyksiä siitä, miten Vietnam kohtaa taloudellisia haasteitaan ja pyrkii kohti kestävämpää tulevaisuutta. Konferenssiin osallistui noin 100 ulkomailla asuvaa Vietnamin kansalaista 22 eri maasta ympäri maailman. Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen puheenjohtaja Jani Kaulo sai erityiskutsun osallistua konferenssiin.

Konferenssissa puhunut varapääministeri Trần Lưu Quang korosti ulkomailla asuvien vietnamilaisten arvokasta panosta maan taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen. Hän mainitsi heidän panoksensa paitsi asuinmaansa kehitykseen myös kotimaahansa eri tavoin, kuten tiedon, johtamistaidon ja materiaalisen avun kautta.

Keskustelu konferenssissa koski investointeja vihreään teknologiaan Vietnamissa. Võ Trí Thành, CIEM-taloustutkimuslaitoksen varajohtaja, toi esiin Vietnamin mahdollisuudet taloudelliseen kasvuun mutta toisaalta myös Vietnamin kohtaamat haasteet. Hän mainitsi, että maan suurimmat kauppakumppanit, kuten Yhdysvallat, Kiina ja Euroopan Unionin maat, kärsivät ennustetusti hitaammasta kasvusta. Lisäksi nykyiset poliittiset konfliktit vaikuttavat maailmaan monin tavoin, ei vain taloudellisesti vaan myös rahoitusjärjestelmiin, teknologiaan jne.

Vietnam kokee inflaation, valuuttakurssien heilahtelun ja markkinoiden epävakauden. Vaikka Vietnamilla on haasteita, Thành toi esiin positiiviset puolet, kuten kasvavat investoinnit julkiseen infrastruktuuriin, ulkomaisten suorien investointien kasvun sekä kansalaisten kulutuksen kohtuullisen kasvun jatkumisen.

Konferenssissa puhunut Bùi Ngọc Hải, Hải Phòngn talousalueen hallinnon varapääjohtaja, kertoi kaupungin siirtymisestä ekologiseen teollisuuteen ja sen merkityksestä kilpailukyvylle tulevaisuudessa. Hän korosti kaupungin valmiutta tukea ulkomailla asuvien vietnamilaisten investointeja vihreään talouteen. Kaulon mukaan konferenssi osoitti, miten Vietnam haluaa pitää hyvät yhteydet ulkomailla asuviin kansalaisiinsa, jotka toimivat liike-elämässä yrittäjinä tai muutoin. Vietnamin hallinto näkee ulkovietnamilaiset tärkeäksi voimavaraksi Vietnamin kehitykselle. Myös Suomessa asuvat ulkovietnamilaiset ovat tärkeässä roolissa Suomen ja Vietnamin kaupallisten suhteiden kehittämisessä monin tavoin on sitten kysymys maiden välisen turismin kehittämisestä, koulutusviennistä, vietnamilaisten työntekijöiden tai startup-yrittäjien houkuttelusta Suomeen jne. Suomesta konferenssiin osallistuivat Jani Kaulon lisäksi Asia-Finland Law Consulting Oy:n konsultti Tracy Kaulo, joka piti konferenssissa myös puheenvuoron suomalaisesta koulutuksesta, sekä Espoon kaupungin viestintä- ja tapahtumakoordinaattori Nga Phan.