Ville Tavio

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio vieraili Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen lounastilaisuudessa 7.3.2024.  Ministeri kertoi kauppayhdistyksen jäsenille siitä, miten Suomen hallitus näkee Kaakkois-Aasian maiden ja erityisesti Thaimaan roolin suomalaisyritysten ulkomaankaupan lisäämisessä ja kehittämisessä. Tilaisuus järjestettiin Keskuskauppakamarilla Helsingissä.

Ministeri korosti puheenvuorossaan Suomen ja Kaakkois-Aasian maiden välisiä hyviä suhteita ja mahdollisuuksia kaupan ja investointien kasvuun. Kaakkois-Aasian maat muodostavat lähes 700 miljoonan asukkaan ja maailman nopeimmin kasvavan talousalueen. Kaakkois-Aasian maat tarjoavat monia kasvumahdollisuuksia suomalaisyrityksille. Puheenvuorossaan ministeri toi esiin mm. Indonesian uuden pääkaupungin Nusantaran tarjoamat liiketoimintamahdollisuudet suomalaisyrityksille. Suomessa olemme jätehuollon kärkimaita ja teknologiaamme tarvitaan Kaakkois-Aasian maissa, joissa kaikissa panostetaan suuresti jätehuollon ja kierrätyksen kehittämiseen.

Finnairilla on suorat lentoyhteydet Bangkokiin ja Singaporeen, mikä osaltaan helpottaa yhteydenpitoa ja suhteiden rakentamista alueiden välillä. Ministeri tekee Team Finland -yritysdelegaatiomatkan Thaimaahan 25.-27.3.2024 maiden 70-vuotisten diplomaattisuhteiden kunniaksi. Matkalla on mukana ainakin kymmenen suomalaisyritystä.

Ville Vuorensola, Juha Niemi, Ville Tavio, Päivi Pohjanheimo ja Jani Kaulo

Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistys ry on 30-vuotisen historiansa aikana ollut mukana vahvistamassa taloudellisia siteitä Suomen ja Kaakkois-Aasian välillä. Yhdistyksen tavoitteena on ollut ja on jatkossakin edistää kaupallisia suhteita Suomen ja Kaakkois-Aasian maiden välillä luomalla alustan yrityspäättäjille verkostoitua, saada ja vaihtaa tietoa ja löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia Kaakkois-Aasiassa.

Jani Kaulo, Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen puheenjohtaja