Nicaragua
Nicaraguan Suomen suurlähettiläs Ricardo Alvarado esitelmöi Nicaraguan tarjoamista liiketoimintamahdollisuuksista Suomalais-Latinalaisamerikkalaisen kauppayhdistyksen vaalikokouksen jälkeen 11.12.2015.

Nicaraguan kanavahanke on suunniteltu laivareitti, joka kulkee läpi Nicaraguan ja yhdistää Atlantin valtameren Karibianmeren kautta Tyyneenmereen.

Nicaraguan mahdollistaa suurien alusten kauttakulun. Rahtilaivojen koko on  kasvanut, ja laivausasiantuntijat kaikkialla odottavat, että tämä suuntaus jatkuu.

Kuljetuskustannukset ja CO2-päästöt vähenevät, kun entistä suurempia aluksia  käytetään. Briton samatafasiliteetteja aloitettaneen rakentaa tämän vuoden lopulla ja kahta jättipatoa vuoden 2016 loppuun mennessä.

Nicaraguan kanavahanke (The integrated Nicaragua Grand Canal project) koostuu seuraavista osista: kanava (mukaan lukien sulut), kaksi satamaa, vapaakauppa-alue, lomakohteita, kansainvälinen lentokenttä sekä useita teitä ja moottoriteitä. Lisäksi rakennetaan sähkölaitos, sementtitehdas ja muita  tiloja.

HKND Group, jonka pääkonttori on Hong Kongissa ja jolla on toimistoja Managuassa, on keskittynyt Nicaraguan kanavahankkeen suunnitteluun.

Lisätietoja:
Nicaragua Canal Project Description
The grand interoceanic canal in the economic development of Nicaragua, Central America and Latin America world and regional multimodal logistical center http://bit.ly/1jWupgi
HKND (Hong Kong Nicaragua Canal Development)