Hyvä yhdistyksen jäsen,

Kiinalainen uusi vuosi on takana ja olemme siirtyneet Lohikäärmeen vuoteen. Vuodenvaihtumista juhlittiin Helsingissä 5.2.2024.

Seuraamme mielenkiinnolla Kiinan talouden kehittymistä. Kuten huomasimme, niin Kiina oli myös esillä presidentinvaalikeskusteluissa. Uudella presidentillämme on pragmaattinen kanta Kiinaan ja maiden väliseen kauppaan. Uskon, että se on hyvä linja myös suomalaisten yritysten näkökulmasta.

Tällä hetkellä Kiinassa toimii 250 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto on noin 8 miljardia euroa. Tämä määrä on pysynyt samansuuruisena viime vuodet. Suomalaisten määrä Kiinassa on kääntynyt hienoiseen kasvuun pandemian voimakkaan vähenemisen jälkeen.

Mutta onko Kiina vielä kasvumarkkina? Kyllä, jos katsomme länsimaisten tutkimuslaitosten arvioita. Vaikka BKT kehitys onkin arviolta 3,5-4.0% tasolle, on se silti voimakkaampaa kuin Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Suomesta puhumattakaan. Toimialoittain tilanteet vaihtelevat, joten taas on tärkeä katsoa oman tuotteen kansainvälinen kilpailukyky ja Kiinan markkinoiden potentiaali tämän osalta. Samoin niin sopimusten kuin yhteistyökumppaneiden osalta on terve varovaisuus suositeltua.
Mikä parasta – jos tarvitset vinkkejä tai kokemuksia, niin Kauppayhdistyksen jäsenyrityksistä niitä löytyy. Voit olla yhteydessä vaikkapa minuun tai pääsihteeriin kontaktien osalta.

Erinomaista lohikäärmeen vuotta!