Suomi – Kiina kauppayhdistys järjesti sääntömääräisen vuosikokouksensa kesäkuussa positiivisen ja odottavan ilmapiirin ja keskustelun vallitessa. Paikalla kuultiin suomalaisten vientiyritysten johdon lisäksi ajankohtaiskatsaus sekä ulkoministeriön, että työ- ja elinkeinoministeriön asiantuntijoilta. Yhdistys siirsi kevään aikana toimintansa vikkelästi digitaaliseen muotoon, ja yhteydenottoja ja uusia jäsenhakemuksia on tullut koko vuoden ajan normaalisti joka kuukausi. Luotettavan ja ajankohtaisen tiedon hankinnan tarve kasvaa usein kriisitilanteissa, ja kauppayhdistys on pysynyt aktiivisena covid-19 pandemian aikana.

Tilaisuudessa käydyssä keskustelussa tuli yksimielisesti ilmi se, että covid-19 pandemian iskettyä päälle Kiinassa vuodenvaihteessa, maassa jo pitkään toimineet suomalaisyritykset kokivat lyhyen seisahduksen, mutta liiketoiminta palautui suurelta osin lähes normaalille tasolle hyvin nopealla aikataululla. Yhdistyksen hallituksessa toimivat yritykset kuten Exel Composites, Halton, ja Oilon kaikki kertoivat, että seisahdus oli hyvin nopea, ja tulosten odotetaan tänä vuonna yltävän odotetulle alkuperäiselle budjetoidulle tasolle. UPM kertoi tehtaidensa pysyneen auki Kiinassa koko pandemian ajan, ja lisäksi yritys on onnistunut käyttämään hyväkseen Kiinan tehtailla opittua muissa liiketoimintamaissaan. Yrityksen noin 20 tuhannesta työntekijästä tiettävästi vain 17 on saanut virustartunnan, mikä tarkoittaa poikkeuksellisen hyvin pandemiasta selviytymistä. Jos yritykset kärsivät joiltain osin pandemian aikana, kuten esimerkiksi kulutustavaroiden vähittäismyynnissä, on puolestaan verkkokaupan osuus ja uusien liiketoimintamallien käyttöönotto tasapainottanut laskua. Tämä on selkeä viesti siitä, että suomalaisyritysten ei nyt tule missään nimessä epäröidä ja viivytellä vientiä, vaan uskaltaa ottaa rohkeita askeleita ja raivata tilaa maailman markkinoilla. Loppuvuoden kasvu tulee hyvin todennäköisesti kansainvälisiltä markkinoilta, kun kotimaan talous vasta aloittaa toipumisensa.

Yllämainitut yritysjohtajat ja kauppayhdistyksen hallituksen jäsenet odottelevatkin nyt lähtökuopissa rajoitusten purkua siltä osin, että pääsevät jälleen matkustamaan Kiinaan. Yhdistyksen vastavalitun puheenjohtajan, Kolster Oy:n toimitusjohtajan Timo Helosuon mukaan Kiinaan pitäisi jo päästä kiireesti. Lokaalisti paikalla olo on välttämätöntä Kiinan liiketoiminnassa, ja jatkuvuuden varmistamiseksi kumppanit on tavattava henkilökohtaisesti usein. Suomen ulkoministeriön Amerikan ja Aasian osaston osastopäällikön Piritta Asunmaan mukaan vienti pitää saada elpymään nopeasti, ja Kiina on tänä vuonna vahvasti EU:n agendalla. Vaikka Suomi EU:n mukana pyrkii toimimaan yhtenäisesti Kiinan suhteen, on hyvä pitää mielessä, että Kiina jakaa mielellään EU-maat osiin, joiden kanssa saatetaan toimia eri tavoin ja aikatauluin. Suomella on tällä hetkellä hyvät, ellei erinomaiset, suhteen Kiinaan, ja kahdenvälisen suhteen rakentamista on syytä jatkaa aktiivisesti.

Työ- ja elinkeinoministeriön Kiina-asiantuntijan Mikko Puustisen mukaan on epätodennäköistä, että Suomen ja Kiinan välinen kauppa kasvaisi kuluvana vuonna, covid-19 pandemian iskettyä tavarakaupan lisäksi rajusti palveluvientiin. Vaikka Kiina keskittyykin tällä hetkellä vahvasti kotimarkkinansa elvyttämiseen ja oman pk-sektorinsa ylläpitämiseen, on Puustisen mukaan suomalaisyrityksillä hyviä mahdollisuuksia löytää Kiinasta uusia liiketoimintamahdollisuuksia mm. digitalisaation, terveysteknologian, älyliikenteen- ja energian, ja puhtaiden elintarvikkeiden sektoreilla. Positiivista on se, että EU:n ja Kiinan väliset kauppasuhteet ovat pysyneet verrattain hyvinä, ja Kiina tulee tarvitsemaan lähitulevaisuudessa ulkomaisia investointeja.

Jenni Isola, Suomi – Kiina kauppayhdistyksen pääsihteeri