Suomen elinkeinoministeri Wille Rydmanin johtama Team Finland -yritysdelegaatio vierailee paraikaa Indonesian pääkaupungissa Jakartassa. Tarkoituksena on osoittaa Suomen hallituksen sitoutumista maan uuden pääkaupungin Nusantaran rakennushankkeeseen ja energiayhteistyöhön.

Indonesian uudesta pääkaupungista Nusantarasta nousee maailmanluokan vihreä älykaupunki vuoteen 2045 mennessä. Se tulee olemaan älykkään ja kestävän kaupunkirakentamisen lippulaiva Indonesiassa tulevina vuosikymmeninä 32 miljardin dollarin budjetillaan.

Mukana olevien suomalaisyritysten tavoitteena on avata markkinoita Smart City -ratkaisuilleen sekä Nusantarassa että muissa Indonesian kasvavissa miljoonakaupungeissa. Smart Building -konsepti ja älykkäät EV-latausratkaisut ovat suomalaisten kärkiteemoja perinteisten digiyhteyksien ja energiaratkaisujen lisäksi.

Seven Stones Finlandin toimitusjohtaja ja Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen hallituksen jäsen Tanja Harjuniemi piti sunnuntaina katsauksen yritysdelegaatiolle siitä, miksi ja mitä kansainvälistyvän yrityksen pitäisi tietää Kaakkois-Aasian kehittyvien maiden liiketoiminnan ja kansainvälisen kaupan vastuullisuudesta ja vastuullisuusriskeistä.

Indonesian vahvuuksia ovat myönteiset makrotalouden tunnusluvut, köyhyyden vähentyminen ja tuloerojen kaventuminen sekä alhainen hiili- ja ekologinen jalanjälki henkeä kohden. Heikkouksia puolestaan ovat teknologinen infrastruktuuri ja innovaatiotoiminta, modernin orjuuden riski vientiteollisuudessa ja luonnonvarojen suuri osuus viennistä.

Keskiviikkona yritysdelegaatio jatkaa matkaansa Nusantaraan paikan päälle tapaamaan paikallisia päättäjiä ja toimijoita.