Suomen Latinalaisen Amerikan suurlähettiläät Säätytalolla 28.8.2017 pidetyssä seminaarissa.

Suomen suurlähettiläät ja Finpron edustajat jalkautuvat 29.-31.8.2017 yhdessä Keskuskauppakamarin ja kauppakamarien kanssa järjestettävällä kiertueella Helsingissä, Mikkelissä, Kuopiossa, Hyvinkäällä, Seinäjoella ja Porissa.

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen avaa 28.8.2017 Helsingissä Latinalaista Amerikkaa ja Karibiaa koskevan seminaarin, joka aloittaa kiertueen.

Latinalaisen Amerikan ja Karibian maat ovat tekemässä uudistuksia koulutus- ja ICT-sektorilla sekä energia-alalla. Suomalainen osaaminen telekommunikaation, uusiutuvan energian, energiatehokkuuden ja biotalouden alalla kiinnostaa alueella.

Uudessa poliittisessa tilanteessa EU pyrkii vahvistamaan kaupallisia ja poliittisia suhteita, mistä osoituksena ovat useat käynnissä olevat vapaakauppaneuvottelut. Toteutuessaan uudet sopimukset helpottavat suomalaisten yritysten toimintaa Latinalaisessa Amerikassa ja Karibialla.

”Talouden ja keskiluokan kasvu koko Latinalaisen Amerikan alueella kiihdyttää koulutus, terveydenhuolto- ja digitalisaatio-sektorien investointeja. Tämä avaa erinomaisia liiketoimintamahdollisuuksia näillä suomalaisten vahvoilla aloilla. Team Finland tarjoaa hyvää ensikäden tietoa näistä mahdollisuuksista alueella ja miten niihin pääsee kiinni”, kertoo Finpron Amerikoista vastaava johtaja Tomi Rauste.

”Kauppakamarit taas tarjoavat loistavan tietopaketin Latinalaisen Amerikan mahdollisuuksista yritysten kotiovelle. Yritysten on syytä rohkeasti katsoa myös näitä markkinoita ja hyödyntää toimivaa edustustojen ja Finpron vetoapua kohdemaissa”, toteaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Suomella on viisi suurlähetystöä alueella. Syyskuussa Suomia avaa suurlähetystön Kolumbiaan ja konsulaatin São Paoloon. Lisäksi Suomi hoitaa Karibian alueen maita Helsingistä käsin.

Suomalais-Latinalaisamerikkalaisen kauppayhdistyksen puheenjohtaja Kirsi Seppäläinen, Martti Malmivirta Eera Industrial Development’sta ja Aleksis Kataja Vaisala Oyj:stä keskustelivat siitä, mitä yrityksen tulee ottaa huomioon menestyäkseen Latinalaisessa Amerikassa.

Finprolla puolestaan on toimistot Mexico Cityssa, Limassa, Santiago de Chilessä ja São José dos Camposissa ja Rio de Janeirossa. Keskuskauppakamari hallinnoi 15 kauppayhdistystä, joista yksi on Suomalais-Latinalaisamerikkalainen kauppayhdistys.

19 kauppakamaria Suomessa edistävät yritysten kansainvälistymistä järjestämällä koulutusta, neuvontaa ja erilaisia tilaisuuksia ja myöntämällä ulkomaankaupan asiakirjoja.

”Latinalaisen Amerikan toimintaympäristössä suurlähetystöillä ja kaupallisilla toimistoilla on tärkeä rooli ovien avaajina ja arvovaltapalvelujen tuottajina”, muistuttaa Ari Mäki, Latinalaisen Amerikan ja Karibian yksikön päällikkö ulkoministeriöstä.

Suurlähettiläät ovat tavattavissa Mikkelissä ja Kuopiossa 29.8, Hyvinkäällä ja Seinäjoella 30.8. ja Porissa 31.8. Kiertueeseen kuuluu myös tutustumista paikalliseen yritystoimintaan Porissa, Raumalla ja Riihimäellä.

Team Finland Latam ja Karibia kiertue-esite 2017

Ulkoasiainministeriön Latinalaisen Amerikan ja Karibian yksikön päällikkö Ari Mäki, ari.maki@formin.fi, p. 040 753 6865,
Suomalais-Latinalaisamerikkalaisen kauppayhdistyksen sihteeri Anne Hatanpää, anne.hatanpaa@chamber.fi, p. 050 320 9539 ja
Kirsti Tarvainen, Manager, Finpro, kirsti.tarvainen@finpro.fi, p. 040 34 33 434.