ECUADOR JA EUROOPAN UNIONI

1.1.2017 ASTUI VOIMAAN UUSI VAPAAKAUPPA-SOPIMUS
shutterstock_130539749

Ecuador kuten Latinalaisen Amerikan muut maat investoivat jalostusasteen nostamiseen, joka luo uusia mahdollisuuksia meille suomalaisille avata liikeyhteyksiä ja markkinoita. Ecuadorissa on runsaasti vettä saatavilla teollisuuden tuotantoon, trooppisen ilmaston ansiosta maanviljely on kannattavaa, maanrikkauksia ja raaka-aineita on runsaasti ja energia on halpaa uusien vesivoimaloiden johdosta. Ecuador on pieni maa, jossa yhteyksien solmiminen ylimpään johtoon ja hallintoon on nopeaa, joka helpottaa huomattavasti projektien ja kauppojen toteuttamista. Ecuadoria käytetään gatewayna Peruun ja Kolumbiaan, koska maan valuuttana käytetään USD ja ympäristö on suotuisa teollisuustuotannolle. Suomalaisia yrityksiä ja tuotteita kaivataan kaivostoimintaan, cleantech, puu- ja metsäteollisuuteen, satama- ja meritekniikkaan, elintarviketeollisuuteen, maatalouteen, telekommunikaatioon, liikenteen valvontaan ja terveydenhuoltoon sekä koulutukseen.

Suomalaisilla yrityksillä on oiva mahdollisuus perustaa tuotantoa Ecuadoriin ja avata tuotteilleen myynti- ja jakelumahdollisuudet Pohjois-, Väli- ja Etelä-Amerikkaan.

Uusi 1.1.2017 voimaan astunut EU:n ja Ecuadorin välinen kauppasopimus lisää kauppaa n. 500 milj. USD seuraavan kolmen vuoden aikana (raakaöljyä lukuun ottamatta). Investointien määrä Ecuadorissa ja niiden tarvittava tekniikka ja tietotaito luo mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille.

Mitä Ecuadorista voi tuoda Suomeen?

Ecuadorin ainutlaatuinen sijainti päiväntasaajalla, maan luonto, sää ja maantieteellinen rakenne luovat erinomaiset edellytykset maatalouteen ja raaka-aineisiin.

Ecuadorin katkaravut tunnetaan maailmalla parhaimmasta laadustaan, jokien varsilla kasvatettavasta Arriba kaakaosta tehdään gourmetsuklaata, jota viedään kaikkialle maailmaan. Maaperä ja ilmasto antavat kasveille, vihanneksille ja hedelmille ainutlaatuisen aromin. Ecuador on maailman suurimpia banaanin tuottajia ja viejiä, Andien vuorilla kasvatettuja kukkia viedään eripuolille maailmaa ja ne ovat yksi maan vientivaltteja

Etenkin Ecuadorin tiikkipuu on saanut suuren suosion paitsi laatunsa myös sen tosiasian myötä, että tiikki kasvatetaan hyvin hoidetusti ja luonnon hyvinvointia ajatellen.

Esimerkiksi seuraavia tuotteita viedään Ecuadorista:

–                    Katkaravut ja tonnikalasäilykkeet

–                    Gourmet- ja raakasuklaa

–                    Kaakao ja kahvi

–                    Elintarvikkeet

–                    Puu (viljelty tiikki, balsa jne.)

–                    Banaani

–                    Trooppiset hedelmät

–                    Kukat

–                    Öljy ja mineraalit

–                    Vaatteet

Mitä Suomesta voi viedä Ecuadoriin?

Ecuadorista puuttuu teollisuutta ja tuotteiden jalostusaste on alhainen. Vaikkakin maan infrastruktuuri on parantunut, tarvitaan sinne uusia investointeja, innovaatioita ja tuotteita.

Koulutusjärjestelmä on hajanainen ja peruskoulutuksessa paljon parantamisen varaa. Tietoliikenne ja -järjestelmät ovat maassa kehittyneitä, kuitenkin erilaisia tietoratkaisuja, -tekniikkaa ja -sovellutuksia tarvitaan.

Maatalouden, kalastuksen, metsän hoitoon ja rakennusteollisuuten tarvitaan innovatiivista tekniikkaa, koneita ja kalustoja.

Matkailulle Ecuador tarjoaa ainutlaatuiset puitteet ja maa on investoinnut paljon matkailun kehittämiseen.

Esimerkiksi seuraavia tuotteita, palveluja ja sovellutuksia tarvitaan Ecuadorissa:

–                    Koneet, työkoneet, moottorit ja vara-osat

–                    Lääkkeet, sairaalatekniikka

–                    Maatalouden, kalastuksen ja metsän hoidon tekniikka, koneet ja kalustot

–                    Puunjalostuksen investoinnit, tekniikka ja know-how

–                    Tietotekniikka ja järjestelmät

–                    Rakennustekniikka, -tuotteet ja maansiirto

–                    Koulutuksen ja koulujen parantamisen sovellukset, tekniikka, arkkitehtuuri, know how ja tiedonsiirto

–                    Öljyn ja mineraalien poraustekniikka

–                    Matkailu (Galapagos-saaret, Andien vuoret, Tyynenmeren rannikko ja Amatsonien sademetsä)

Lassi Pensikkala on Suomalais-Latinalaisamerikkalaisen kauppayhdistyksen jäsen

Ekonomi Lassi J Pensikkala