Samaan aikaan kun maailmalla sijoitusmarkkinoiden ja talouden epävarmuus kasvaa, Vietnam on Aasian nopeimmin ja vakaimmin kasvavia talouksia. Vietnamin Suomen suurlähetystö järjesti syyskuussa keskustelutilaisuuden suomalaisyrityksille Vietnamin investointipolitiikasta.

Vietnamin suurlähettiläs Pham Thi Thanh Binh avasi korkean tason keskustelutilaisuuden yhdessä Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen puheenjohtajan Jani Kaulon kanssa.

”Vietnamin talouskasvun taustalla on useita tekijöitä. Noin 100-miljoonaisen nuoren väestön keskiluokkaistuminen ja kaupungistuminen muita Aasian maita nopeammin sekä vakaa poliittinen tilanne, pitkäjänteinen talouspolitiikka ja aktiivinen kauppapolitiikka luovat otollisen maaperän suomalaisinvestoinneille Vietnamiin”, Kaulo tiivistää.

Maailmanpankin arvion mukaan Vietnamin talouskasvu hidastuu tänä vuonna viime vuoden 8 prosentista 4,7 prosenttiin, mutta kiihtyy uudestaan lähivuosina ollen 5,5% vuonna 2024 ja 6% vuonna 2025.

Vietnamin investointiministeriön neuvonantaja Cao Van Sinh ja kehitysstrategioista vastaavat puheenjohtaja Tran Hong Quang ja varajohtaja Dang Huyen Linh esittelivät maan investointimahdollisuuksia. Heidän mukaansa merkittävimmät toimialat ovat vihreä energia, vähittäiskauppa ja kiinteistösijoittaminen.

Suomen ja Vietnamin välistä kaupankäyntiä helpottaa EU-Vietnam vapaakauppasopimus. Lisäksi maan hallitus on helpottanut ulkomaisten investointien tekemistä nopeuttamalla yritysten perustamista ja tarjoamalla verohelpotuksia ja -vapautuksia. Nimellinen yritysveroprosentti on 20.

Suomalaisten näkökulmasta erityisen kiinnostava toimiala on puolijohdeteollisuus.

”Vietnamiin sijoittamisen etuja ovat muun muassa tehokas teollisuustuotanto alhaisine työvoimakustannuksineen ja nopeasti kehittyvä infrastruktuuri uusine satamineen, lentokenttineen ja moottoriteineen”, Kaulo sanoo.

Viime vuonna investointeja Suomesta Vietnamiin on tehty noin 25 miljoonan dollarin edestä ja Vietnamista Suomeen noin miljoonan dollarin edestä.

Kauppayhdistyksen jäsenyrityksistä mukana tilaisuudessa olivat Pareco, Indie Investment ja Asia-Finland Law Consulting. Lisäksi mukana olivat Operon Group, Lindström Group, Finest Bay Area Development ja Bluet.

Lisätietoja: puheenjohtaja Jani Kaulo

Teksti: Tanja Harjuniemi