Ruslan Gogin, The Baltic Club toivotti vieraat tervetulleiksi Jaan Poska Kadriorg Residenciin. Paikalla oli edustajia 20 eri kauppakamareista ja kauppayhdistyksistä.  Tavoitteena oli keskustella, saada uusia ideoita ja luoda verkostoja. Jaan Poska eli ja vaikutti Tallinnassa 1980-luvun lopussa ja 1920-luvun alussa.

Mihhail Kõlvart, Tallinnan pormestari toivoi julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä, kokemusten vaihtoa ja projektien entistä tehokkaampaa toteuttamista. Kun saadaan investointeja, voidaan kehittää kaupunkia entistä nopeammin. Tallinnan teemana on ollut Euroopan vihreä kaupunki vuonna 2023  (European Green Capital). Kaupungissa on jaettu kokemuksia kestävästä kehityksestä ja innovaatioista.

GSCAN ja xD Twin – Digital Twin for Built Environment pitivät esitykset datan hyödyntämisestä.
GSCAN määrittelee uudelleen 3D-skannauksen Muon Flux Technology-ilmaisimilla (MFT) turvallisesti ja helppokäyttöisesti. xD Twin uskoo, että projektien tulokset ovat paljon parempia, jos hankkeita johdetaan niiden todellisessa ympäristössä ja olosuhteissa digitaalisesti alusta loppuun.

Kauppakamarit ja kauppayhdistykset järjestävät jäsenilleen webinaareja ja seminaareja eri aiheista. Virossa toimivat kahdenväliset kauppakamarit ja kauppayhdistykset järjestävät matkoja jäsenilleen ja tilaisuuksia investoijille.  Workshoppit sekä kulttuurien erilaisuuteen liittyvät tilaisuudet kuuluvat myös vuosiohjelmaan. Yhteisiä tilaisuuksia eri kahdenvälisten kauppayhdistysten ja kauppakamarien välillä toivottiin pidettävän nykyistä useammin, jotta yritykset voisivat laajentaa verkostojaan entisestään.  Vapaamuotoiset tilaisuudet täydentävät asiapitoista ohjelmaa.

Osallistujille oli järjestetty vierailu Ülemiste Cityyn. Silver Kelk esitelmöi projektista, jonka tavoitteena oli luoda älykäs bisneskaupunki ja Viron talouden moottori, joka tarjoaa aktiivisille nuorille virolaisille innostavan henkisen ympäristön. Ülemiste City on nykyisin tulevaisuuteen keskittyvä kaupunkiympäristö, jossa suunnittelu tapahtuu hyödyntämällä erilaista dataa. Alueella toimii 500 yritystä. Kaupunki on hyvä paikka testata yritys- ja palvelumalleja. Se on paikka, missä teknologia ja asukkaat kohtaavat.

R8tech on palkittu kansainvälinen proptech-yritys, joka toimii Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Pääratkaisu – R8 Digital Operator – on pilvipohjainen tekoälyyn perustuva ohjelmisto kiinteistönhoitajalle. Se tukee ESG-tavoitteita lisäämällä LVI-järjestelmien (lämmitys, ilmanvaihto, jäähdytys) suorituskykyä ja niiden teknistä huoltoa autonomisella ohjausjärjestelmällä, totesi Siim Täkker, R8 Technologies esitelmässään.

Pormestarin vastaanotolle oli kutsuttu 40 virolaista yritystä. Keskustelu yritysten ja kauppa­kamarien ja kauppayhdistysten kesken oli vilkasta.