Turvallisuus edellä MENA-markkinoille

Toimiiko yrityksesi ulkomailla? Oletko joskus miettinyt, mitä hyötyä yrityksellesi voisi olla ulkomaan kauppayhdistyksen jäsenyydestä? Tuleeko vastaan usein kysymyksiä ulkomaankauppaan liittyen, joihin toivoisit löytäväsi nopeasti luotettavan vastauksen?

Yksi hyvin konkreettinen hyöty kauppayhdistyksen jäsenyydestä yritykselle on pääsy oikeisiin pöytiin. Huhtikuussa 20 yritysjohtajaa istui Keskuskauppakamarilla Suomalais-Arabialaisen kauppayhdistyksen vuosikokouksen yhteydessä kuuntelemaan turvallisuuskatsausta ulkoministeriön turvallisuusyksikön neuvonantajalta Jere Peltoselta, jolla on noin 20-vuoden työkokemus Afrikan, Lähi-Idän ja Aasian turvallisuuden ja riskienhallinnan saralla. Kun ulkomaankauppaa tehdään naapurimaita pidemmälle ja toimitaan eri kulttuurien, poliittisten järjestelmien, ja ns. levottomien alueiden kanssa, on etukäteissuunnitteluun syytä käyttää riittävästi resursseja. Yrityksesi exit-plan on vähintään yhtä tärkeä kuin sen investointisuunnitelmakin, ja kohdemaan poliittiseen tilanteeseen ja kulttuuriin on perehdyttävä perinpohjaisesti.

Muutamaa päivää aiemmin Iranin Suomen suurlähetystön korkein virkamies keskusteli pyöreän pöydän ääressä Suomi-Iran kauppayhdistyksen tapaamisessa yritysjohtajien kanssa avoimesti kaupankäynnistä ja sen edistämisestä. Molemmat mainitut virkamiehet vakuuttavat, että liiketoiminta MENA-alueella kannattaa, kun tiedostaa riskit. Pääosin turvallisuusuhat eivät tällä hetkellä kohdistu erityisesti länsimaalaisiin.

Suomi on avaamassa Bagdadiin suurlähetystöä vuoden 2019 aikana, ja Marokkoon nimitettiin hiljattain Team Finland- koordinaattori. Tilannetta kannattaa Peltosen mielestä ennakoida pitkähköllä, noin 3-5 vuoden aikajänteellä, ja riskit kartoittaa monipuolisesti. Esimerkiksi eräiden alueen maiden nuorten työttömyysluvut voivat ennakoida yhdessä muiden tekijöiden kanssa jonkin asteisia levottomuuksia entisten lisäksi.

Keskuskauppakamari hallinnoi 15 kauppayhdistystä, joiden hallituksista ja jäsenistöstä löytyy satoja eri maiden asiantuntijoita ja useiden kymmenien vuosien kokemus liiketoiminnasta kohdemaissa. Pieni vuotuinen jäsenmaksu tuottaa itsensä moninkertaisesti takaisin yrityksen hyödyntäessä verkostoa tehokkaasti.