Koronavirus on sekoittanut talouden maailmaanlaajuisesti, ja sen vaikutukset myös Viron talouteen ovat merkittäviä. Swedbankin pääekonomistin Tõnu Mertsinan esityksessä tarkasteltiin talouden luvuin, miten lujaa koronakriisi on iskenyt Viroon. Hedman Partners’in asianajaja Kalle Pedak paneutui Viron hallituksen tukitoimiin ja yritysten helpotuksiin sekä mahdollisuuksiin koronakriisin aikana. Suomalais-Eestiläisen kauppayhdistyksen webinaari järjestettiin 27.5.2020.

Estonian exports to Finland are the most diversified which help the Estonian companies to overcome the crisis, while Finland is one of the top destinations of Estonian exports.

Before the crisis the economies in the Baltic States had balanced economies and hadn’t large problems on marco economic level.

Government is stimulating the economy to recover with large support packages. External environment has deteriorated, and foreign demand is expected to remain weak this year. Uncertainties in prospects for the future are big, but, based on the recent forecast, it is estimated that the Estonian economy will reach the pre-crisis peak in 2Q / 2023. Tõnu Mertsina, Chief Economist, Swedbank.

Suomalaisen yrityksen, joka toimii Virossa, olisi hyvä muistaa ainakin seuraavat asiat: Noudata huolellisuusvelvollisuutta mm. yhtiön taloudellisen tilanteen osalta, jos olet virolaisen yhtiön hallituksen jäsen. Selvitä työsopimusten irtisanomismahdollisuudet tarpeen vaatiessa.

Lomautusten valtion avustus päättyy toukokuussa 2020.Tarkista sopimukset mahdollisten sopimushäiriöiden varalta. EU-Asianajaja Kalle Pedak, Asianajaotoimisto Hedman Partners.