LUKIJALLE

Vuosikirja MARHABA on vuodesta 1977 lähtien tarjonnut lukijoilleen lähes 500 artikkelia, jotka välittävät monipuolista tietoa arabimaista ja arabikulttuureista. MARHABA on vapaaehtoisesti toimivan 1963 perustetun yhdistyksemme päätavoitteita muun ohjelmatarjonnan ohella. MARHABA niin menneisyyttä kuin nykyisyyttä käsittelevine artikkeleineen on nyt saatettu luettavaksi globaalisti nettiin www.marhaba.sarab.fi Haluamme, että tämä ”tietopankki” omalta osaltaan avartaa tietoa arabimaailmasta, jota nykyään monet uutisoinnit helposti hämärtävät. Tavoitteena on saattaa koko tietovaranto laajemmin myös opetuksen -koulujen, yliopistojen ja aikuiskasvatuksen – sekä keskeisten kirjastojen ja kaikkien kiinnostuneiden ulottuville.

Yhdistys on nimennyt Georg August Wallinin syntymäpäivän 24.10.(1811) merkkipäiväkseen kunnioittaakseen tämän merkittävän suomalaisen tutkimusmatkailijan elämäntyötä arabian kielen ja elämäntapojen dokumentoijana ja tiedonvälittäjänä. Tavoitteena on edistää hänen tarkkojen muistiinpanojensa tunnetuksitekemistä.

Esimerkkinä arabikulttuureille tyypillisestä perinteen kunnioituksesta esitellään tässä numerossa Sharjahia monipuolisesta aktiivisuudesta. Kerromme sen pitkäaikaisista instituutioista Tarinankertojien forum ja Kalligrafian biennale. Sharjahin monipuolisuus kulttuurin ylläpitäjänä on saanut merkittävän tunnustuksen. Sharjah on nimetty Kirjan maailman pääkaupungiksi 2019 (The Sharjah World Book Capital). Olemme myös iloisia kun saamme esitellä laajasti Saudi-Arabian VISIO 2030-ohjelmaan kirjattuja kehitysnäkymiä, joissa perinnettä kunnoittaen luodaan vahvoja tulevaisuuden suunnitelmia.

Toivon, että tämä numero tavoittaa monia lukijoita niin arabimaissa kuin Suomessa ja on vahvistamassa molemminpuolista vuorovaikutusta kulttuurin, tieteen ja talouden aloilla. Julkaisemme edelleenkin arabimaailmaa valottavia kirjoituksia. Toivomme ehdotuksia sen eripuolilta.

Haluan yhdistyksen puolesta kiittää opetus- ja kulttuuriministeriötä toimintaavustuksesta, ulkoministeriötä yhteistyöstä sekä Saudi-Arabian suurlähetystöä yhdistykselle myönnetystä merkittävästä tuesta vuosikirjamme laajempaan tunnetuksitekemiseen. Kiitän kaikkia artikkelien kirjoittajia, ilmoittajia ja yhteistyökumppaneitamme sekä kaikkia jäseniämme.

Jarno Peltonen
Puheenjohtaja
Suomalais-arabialainen yhdistys ry

Voit lukea vuosikirjan TÄSTÄ. (PDF avautuu uuteen ikkunaan)