Siirry sivuun Tallinna, täältä tulee Tartto! Viron akateemisena ja kulttuurisena pääkaupunkina tunnettu Tartto on saanut Euroopan kulttuuripääkaupungin viitan vuodeksi 2024. Kaupungissa ja sen lähiseuduilla tapahtuu nyt enemmän kuin koskaan.

Kuva: Marek Lumi

Kaupungissa järjestetään yli 300 tapahtumaa tänä vuonna. Kaikenikäisille löytyy jännittävää tekemistä jokaisella vuoden viikolla. Kulttuuripääkaupungin ohjelma on jaettu neljään osaan, joista jokainen keskittyy eri teemoihin: luontoon (Tartu with Earth), kohtaamisiin (Tartu with Humanity), eurooppalaisuuteen (Tartu with Europe) ja tulevaisuuteen (Tartu with Universe).

• Luontoteemoihin pääsee tutustumaan puuveistos- ja maisemataiteen symposiumissa elokuussa.
  • Kulttuurikohtaamisia saa kokea barokkiorkesteri Concerto Copenhagenin ja Viron filharmonisen kamarikuoron konsertissa, jossa kuullaan tulkintoja Arvo Pärtin ja G.F. Händelin musiikista 25. elokuuta. Euroviisufaneja kiinnostaa varmasti virolaisten artistien tähdittämä ilmaiskonsertti, jossa soitetaan vanhoja viisuhittejä ja jonka aikana  toteutetaan yhteinen leikkimielinen suutelutempaus.
  • Euroopan nykyhaasteista ja tulevaisuuden näkymistä keskustellaan hybridinä ympäri Eurooppaa järjestettävillä demokratiafestivaaleilla.
  • Kesäkuussa Tartossa nähdään japanilaisen taiteilijan Shiro Takatanin uuden monimedia-teoksen Euroopan ensi-ilta ensi kertaa kahdeksaan vuoteen.

Tartto tunnetaan Viron lähes tärkeimmän kulttuuriperinteen, laulujuhlien, syntymäpaikkana. Ensimmäiset laulujuhlat järjestettiin Tartossa vuonna 1869. Kulttuurivuoden yksi kohokohdista on Tarton laulu- ja tanssijuhlat, jotka järjestetään 16.–22. kesäkuuta. Juhlille kokoontuu satoja kuoroja ympäri Viroa, ja tanssijoitakin saapuu paikalle toista tuhatta. Laulu- ja tanssijuhlien lisäksi juhlaviikolla järjestetään kuorokonsertteja ja muuta ohjelmaa Tarton seudulla.

Kulttuurivuoden ohjelma on näitä esimerkkejä tuntuvasti laajempi, ja jokainen matkailija löytää varmasti jotain kiinnostavaa monipuolisesta tarjonnasta. Tartossa on paljon nähtävää ja koettavaa historiasta ja kaupunkikulttuurista inspiroituneille. Museotarjonnasta kiinnostavin on  Viron kansallismuseo, jossa suomalainen voi oppia suomalais-ugrilaisten kansojen historiasta ja löytää vaihtuvista näyttelyistä uusia ulottuvuuksia menneestä Virosta. Tarton omaleimaiset kaupunginosat kahviloineen ja ravintoloineen tarjoavat hengähdystaukoja vilkkaassa yliopistokaupungissa.

Suomalaisille matkailijoille tie kulttuuripääkaupunkiin on lyhyempi kuin koskaan – Finnair lentää Helsingistä suoraan Tarttoon 31.3. alkaen. Viroon pääsee myös tuttuun tapaan laivalla ja Tallinnasta Tarttoon pääsee kätevästi bussilla tai junalla. ”Tartu” tilaisuuteen!

#Tartu2024

Teksti: Mirjam Ligi

Suomalais-Eestiläinen Kauppayhdistys – SEKY – on verkostoitumisfoorumi suomalaisille ja virolaisille yrityksille. Tarjoamme jäsenillemme uusia kontakteja, tietoa ja mahdollisuuden vaihtaa kokemuksia.