Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen vuosikokous pidettiin 15.5.2024 Helsingissä Keskuskauppakamarilla. Vuosikokoukseen osallistui 16 jäsenyritystä päättämään sääntömääräisistä asioista, kuten jäsenmaksuista ensi vuodelle sekä sääntömuutoksista. Kiitos kaikille vuosikokoukseen osallistuneille aktiivisesta keskustelusta ja päätöksistä!

Hallitustyön päätti Finnfundin Jussi Tourunen. Kauppayhdistys kiittää Jussia vuosien panoksesta kauppayhdistyksen hallitustyöhön. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Patrik Bredbacka Finnfundista. Muutoin hallitus jatkaa samalla kokoonpanolla. Hallituksen puheenjohtajana jatkaa Jani Kaulo, Kaulo & Partners Oy ja varapuheenjohtajana Vesa Kalenius, Handelsbanken.

Kokous huipentui Kaakkois-Aasian maiden suurlähettiläiden mielenkiintoisiin ja erittäin informatiivisiin markkinakatsauksiin. Mukana tapaamisessa olivat suurlähettiläs Ratu Silvy Gayatri Indonesian suurlähetystöstä, suurlähettiläs Chavanart Thangsumphant Thaimaan suurlähetystöstä, suurlähettiläs Pham Thi Thanh Binh Vietnamin suurlähetystöstä, Charge d’Affaires Mohammed Ariff Mohamed Ali Malesian suurlähetystöstä sekä Malesian investointien kehityksen viraston Tukholman toimiston (MIDA) johtaja Khairul Azhar Amil Hamzah.

Kaakkois-Aasian maat (ASEAN) muodostavat 680 miljoonan asukkaan ja tasaisesti noin 5 %:n vuosivauhdilla kasvavan markkinan. Indonesia on Kaakkois-Aasian ja maailman 16. suurin talous 277 miljoonan väestöllä. Viime aikoina monet yritykset ovat siirtäneet investointejaan Kiinasta Intiaan ja Kaakkois-Aasiaan erityisesti Vietnamiin ja Indonesiaan. Kaakkois-Aasiassa toimii suomalaisyrityksistä mm. Nokia, Metsä Group, Valmet, Wärtsilä, Vaisala, Kone, Hei Schools, Image Soft, Block Solutions, Peikko, Halton, Luvata, UPM Raflatac, EVA Global, Surfactor, FinnScrew Propellers, Konecranes, Lindström Group ja BMH Technology.

Tapaamme Kaakkois-Aasian maissa olevat Suomen suurlähettiläät 30.8.2024. Kannattaa laittaa kalenteriin jo nyt. Seuraava tilaisuus on 13.6.2024 yhteistyössä Vision Finlandin kanssa järjestettävä seminaari & webinaari (hybridi) ”Geoeconomics and Business Conduct in Southeast Asia”. Tervetuloa mukaan! Hyvää kesää!

Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen hallitus