Kroatia II
Jokerit Hockey Club, CEO Jukka Kohonen

Suomalainen liikemiesvaltuuskunta vieraili viime vuonna Kroatiassa jääkiekko-ottelun yhteydessä. Nyt oli aika kroatialaisten liikemiesten vierailla Suomessa. Jääkiekossa liiketoiminta muuttuu nopeasti, ja muutos on jatkuvaa. Urheilu voi antaa yrityksille mahdollisuuksia kohdata ja murtaa jäätä rakentamalla siltoja.

Kroatian vienti on lisääntynyt 10 % ja tuotanto kasvaa, mutta aina on varaa parantaa toimintaa, sanoi Kroatian Suomen suurlähettiläs Kresmir Kopcic.

Kroatian bkt kasvoi vuoden 2015 kolmannella neljänneksellä 2,8 prosenttia. Keskipalkka Kroatiassa on 768 euroa kuukaudessa. Suurin osa viennistä, peräti 89,5 prosenttia, menee EU:n alueelle. Suomen ja Kroatian kauppa on vaatimatonta, mutta sillä on paljon potentiaalia kasvaa. Itävalta, Alankomaat, Saksa ja Unkari ovat suurimmat investoijat Kroatiassa.

Kroatia III
Ines Obradovic, Head of Bilateral and Multilateral Cooperation Division, Croatian Chamber of Economy

Kroatian sijainti on ainutlaatuinen geostrategisesti katsottuna. Yritysilmapiiri on turvallinen ja vakaa. Työvoima on ammatti- ja kielitaitoista. Kroatia antaa investoijille myös veroetuuksia.

Suomalaisilla yrityksillä on liiketoimintamahdollisuuksia esimerkiksi energia- ja infrasektorilla sekä sähkö- ja elintarviketeollisuudessa.

Jokerit pelasi jääkiekko-ottelun kroatialaiasta Zagrebin Medvescakia vastaan 14.12.2015 Helsingissä. Ryhmä kroatialaisia liikemiehiä saapui Suomeen tapaamaan suomalaisia yrityksiä ja katsomaan ottelua. Helsingin seudun kauppakamarit, Jokerit Hockey Club, Suomi-Keskisen Itä-Euroopan maiden kauppayhdistys, Keskuskauppakamari, Kroatian kauppakamari, Kroatian Suomen suurlähetystö ja Enterprise Europe Network järjestivät seminaarin ja B2B-tapaamisia kroatialaisille ja suomalaisille yrityksille. Jääkiekkojoukkueet esittäytyivät. Tämän jälkeen pidettiin lyhyet katsaukset Suomen ja Kroatian liike-elämästä ja liiketoimintamahdollisuuksista Suomessa ja Kroatiassa.

Esitykset löytyvät täältä.