Kaakkois-Europan neljä maata, Romania, Kreikka, Kroatia ja Bulgaria, on saamassa yhteensä noin 70 miljardia euroa Euroopan unionin elpymisvälineestä vuosina 2021–2026. Jokainen maa on identifioinut investointikohteet ja laatinut aikataulun niiden toteuttamiseksi. Rahoitusta käytetään pääsääntöisesti digitalisaation lisäämiseen sekä ympäristöllisesti kestävien ratkaisujen hankkimiseen. Maat valmistelevat investointiprojektit ja järjestävät niihin liittyvät ostot itse.

Investointiprojektit tarjoavat mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille, vaikka kilpailu on kovaa. Suomalaisten yritysten kannattaa verkottua ja tehdä yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, joilla on kokemusta vastaavien projektien toteuttamisesta joko kohdemaassa tai toiminta-alueella.

Suomeen suurlähetystöt Bulgariassa, Kreikassa, Kroatiassa ja Romaniassa sekä Business Finland tarjoavat tukea yrityksille investointiprojektien ja kumppaneiden tunnistamisessa. Suurlähetystöt ovat jo aloittaneet työn kohdemaissa ja identifioineet sektoreita, joilla suomalaisille yrityksillä nähdään olevan vahvuuksia.

Team Finland -toimijat järjestivät yhteisen suomalaisille yrityksille suunnatun webinaarin 16.2.2022. Tilaisuudessa suurlähetystöt esittelivät EU:n elpymisvälineellä rahoitettavia investointiprojekteja ja tarjolla olevia Team Finland -palveluita, jotka tukevat yritysten osallistumista projekteihin.

Suurlähettiläs Kristiina Kuvaja-Xanthopoulos Bulgariasta, kaupallinen neuvonantaja Teemu Lehtinen Kreikasta, kaupallinen neuvonantaja Laura Stojic Kroatiasta ja suurlähettiläs Marjut Akola Romaniasta pitivät esitykset kohdemaistaan. Business Finlandin neuvonantaja Hannele Halmetoja esitteli elpymisvälinettä yleisesti. Nokian Romanian toimiston johtaja Sabin Totorean kertoi, miten Nokia seuraa elpymisvälineellä suunniteltuja projekteja.

Noin 29 miljardia euroa EU:n elpymisvälineestä on budjetoitu Romaniaan. Romaniassa oleva Nokian tytäryhtiö seuraa tiivisti, mitä investointiprojekteja maahan on tulossa. Vaikka Nokialla on vahva läsnäolo Romanian markkinoilla, projektien voittaminen vaatii paljon työtä. Romanian Nokian toimistossa pidetään investointiprojektien ennakoivaa seurantaa, järjestelmällistä valmistelua ja verkottumista eri toimijoiden kanssa tekijöinä, jotka parantavat Nokian mahdollisuuksia onnistua markkinoilla.

Kaakkois-Euroopan alueen talouksien arvioidaan kasvavan EU-maiden keskiarvoa nopeammin, vaikka Venäjän hyökkäys Ukrainaan on tuonut epävarmuutta ennusteisiin. Maat ovat vakaita EU-maita.  Niissä on eurooppalainen liiketoimintakulttuuri. EU:n elpymisvälineen on suunniteltu tukemaan talouskasvua ja ohjaamaan sitä entistä kestävämpään suuntaan.

Webinaari EU:n elpymisvälineestä oli osa tammi-toukokuussa 2022 järjestettävää Kaakkois-Euroopan liiketoiminamahdollisuudet -webinaarisarjaa, joka kattaa seuraavat maat: Albania, Bosnia ja Hertsegovina, Bulgaria, Kosovo, Kreikka, Kroatia, Montenegro, Pohjois-Makedonia, Romania ja Serbia. Webinaareissa esitellään markkinamahdollisuuksia ja rahoitusta sekä alueella toimivia suomalaisia yrityksiä. Suomen suurlähetystöt alueella, Business Finland, Suomi-Keskisen Itäeuroopan maiden kauppayhdistys ja Helsingin seudun kauppakamari järjestävät nämä webinaarit.

Suurlähetystöjen ja Business Finlandin webinaariesitykset on koottu yhteiseen tiedostoon, jonka voit ladata tästä.

Teksti: Janne Sykkö, Kaakkois-Euroopan alueellinen Team Finland -erityisasiantuntija, Suomen suurlähetystö, Serbia.