Inflaatio, korot, työvoimapula – Puolan taloutta varjostavat samat huolet kuin muuallakin, mutta viime kriisit ovat osoittaneet Puolan talouden vahvat perustat. Kriiseistä toipuminen on ollut yksi EU-alueen nopeinta, johtuen mm. joustavista työmarkkinoista, omasta valuutasta, EU-tuista sekä vahvasta 40 miljoonan asukkaan kotimarkkinasta. Keskipalkka on noussut noin 1400 € tasolle, ja parhaiden osaajien palkat ovat Suomen tasolla ja ylikin. Suomalaisia yrityksiä toimii Puolan markkinoilla noin 500, joista noin 70:llä on maassa omaa tuotantoa. Viime vuosina etenkin suomalaiset IT-yritykset ovat etabloituneet maahan, totesi Tuomas Asunmaa, Spondeo ja Suomalaisen kauppakillan puheenjohtaja.

Puola tarjoaa ICT-segmentissä monikymmenkertaisen, maailmanluokan osaajaverkoston verrattuna Suomeen. Yhdistämällä osaamisemme, pystymme palvelemaan nykyisiä asiakkaittamme entistä laajemmin ja tehokkaammin. Rakentamamme verkoston ja alustan (Caleo) avulla pystymme myös tehokkaasti palvelemaan paikallisia Puolan markkinoita, jotka toimivat hyvin vahvasti B2B (freelancer) pohjaisesti. Tämä on ollut meidän mallimme Suomessa jo 10 vuotta, ja se näyttäisi toimivan myös Puolassa, painotti Juha Karjalainen, CEO, Condemen.

Suomalainen kauppakilta toimii Puolassa osana Skandinaavis-Puolalaista kauppakamaria ja järjestää jäsenilleen erilaisia tapahtumia sekä tietoiskuja – seuraavaksi itsenäisyyspäivän juhlat suomalaiselle businessyhteisölle 6.12. Varsovassa. Tervetuloa tutustumaan ja jäseneksi!