Puolasta puhutaan Itä-Euroopan kasvuihmeenä, eikä syyttä. Maan bkt kasvoi ennen pandemiaa ennätykselliset 27 vuotta peräjälkeen, ja vuoden 2020 (-2,7 %) notkahdus on jo ohitettu. Talouden kasvuennuste on kuluvalle ja ensi vuodelle noin 5 prosentin tasolla. Puolan työttömyys on EU:n toiseksi alhaisin Tšekin jälkeen. Työvoimapulaa on paikkaamassa arviolta noin 1,5 miljoonaa ukrainalaista. Puolan talouden rattaat eivät pyörisi ilman vierastyövoimaa.

Puola imee isoja ulkomaisia investointeja useilla sektoreilla. Muun muassa LG, PwC, Amazon, Alig ovat kertoneet yli 1000 tuhannen työpaikan investoinneista tänä vuonna. Microsoft ja Google ovat puolestaan ilmoittaneet miljardiluokan projekteista. Menossa olevan buumin kääntöpuolena ovat lähes 6 prosentin tasolle nouseva inflaatio ja viime vuosien noin 7 prosentin keskimääräinen palkkojen nousu.

Arviolta 500 suomalaista yritystä toimii Puolan-markkinoilla. Niistä noin 70:llä on tuotantoa Puolassa, ja yhteensä reilulla parilla sadalla yrityksellä on fyysinen toimipiste maassa. Toinen puolikas yrityksistä on etabloitunut markkinoille jälleenmyyjien tai partnerien kautta tai toimii Suomesta käsin. Suurin suomalainen työnantaja on edelleen Nokia (yli 6000 henkilöä).  Nordeankin palkkalistoilla on yli 3000 henkilöä Varsovassa ja Lodzissa. Isoja suomalaisia teollisuusyrityksiä Puolassa ovat Stora Enso, Fiskars, Cargoteq, Fortum, Huhtamäki, PKC, Scanfil, Kone. IT-alalta voidaan mainita Nordcloud, F-Secure, Tieto, Bilot ja Etteplan. Kuluttajille tuttuja brändejä ovat muun muassa Raisio, Valio, Tikkurila, Teknos, Wolt, Fiskars ja Ruukki. Kuitenkin suurin osa Puolassa toimivista suomalaisista yrityksistä on pk-yrityksiä.

Puola on aiemmin ollut niin sanottujen halpamaiden kategoriassa, mutta viime vuosien kasvu on nostanut hintatasoa ja luonut maahan hyvin ostovoimaisen keskiluokan. Puolan yksityisen sektorin keskipalkka on noin 1300 euroa kuukaudessa, mutta monissa tehtävissä palkat ovat yli tuplasti tätä korkeammat. Palkkahaitari on leveä. Esimerkiksi IT-alan kokeneiden työntekijöiden nettopalkat ovat jo Suomen tasolla. Puolan hintataso alkaakin olla myyntimielessä houkutteleva monilla sektoreilla. Useat suomalaiset IT-alan yritykset ovat hakeneet Puolasta halpatyön sijasta resursseja. IT-alan labour poolissa on yli 250 000 osaajaa (joskin myös arvioitu 50 000 koodarin vaje). Tuotantoyrityksille Puola tarjoaa toki Suomea alemman palkkatason etenkin tuotannossa, mutta myös keskeisen sijainnin Länsi-Euroopan kainalossa, modernisoidun infran sekä mahdollisuuden erilaisiin tukiin ja verohelpotuksiin. Puola on yksi Euroopan suurista maista 38 miljoonalla asukkaallaan, ja onkin ennustettavissa, että se tarjoaa lähivuosina yhä enemmän mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille.

Enterprise Europe Network, Helsingin seudun kauppakamari ja Suomi-Keskisen Itäeuroopan maiden kauppayhdistys järjestivät tietoiskun Puolan markkinoiden tarjoamista mahdollisuuksista 8.10.2021. Samalla kuulimme, minkälaista toimintaa Skandinaavis-Puolalainen kauppakamari ja suomalainen kauppakilta tarjoavat jäsenilleen.
Tilaisuuden tallenne löytyy tästä ja esitys tästä.

Kirjoittajasta ja kirjoittajan edustamasta yrityksestä

Spondeo on vuonna 2014 perustettu Poznanissa toimiva perheyritys. Kahdeksan hengen tiimi sekä eri alojen advisor -kontaktit takaavat tehokkaan palvelun etabloitumisessa Puolan-markkinoille. Spondeon tarjonnassa on lisäksi etärekrytointi sekä growth hacking / sales manager -palvelu myös muilla Euroopan markkinoilla. Olemme palvelleet tänä vuonna yli 30 suomalaista asiakasta eri sektoreilta. Spondeon perustaja Tuomas Asunmaa toimii lisäksi Suomalaisen kauppakillan sekä Skandinaavis-Puolalaisen kauppakamarien hallituksissa.

Lisää tietoa Puolan markkinoista nettisivuiltamme.
Maksuton uutiskirjeemme ilmestyy kerran kuussa; uusin lokakuun kooste on luettavissa tästä.