Suurlähettiläät Hanna Lehtinen (Puola), Helena Tuuri ( Tšekki ja Slovakia) ja Päivi Blinnikka (Bulgaria) olivat lupautuneet Suomi-KIE kauppayhdistyksen
lounastapaamisen puhujiksi 28.8.2017.

Puolan talouden odotetaan kasvavan yli 3 prosenttia vuonna 2017. Työvoimasta alkaa vähitellen olla pula.
Puola tarjoaa jatkossakin useita liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Esimerkiksi Cleantech-osaamiselle on edelleen kysyntää.

Tšekki ja Slovakia ovat molemmat nousevia maita, joiden kehitystä on hyvä seurata ja joissa olisi mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille. Tšekin talouden on arvioitu kasvavan 2,9 % ja Slovakian 3,3 % kuluvana vuonna.  Maiden taloudet ovat integroituneet tiiviisti Saksan talouteen. Niiden markkinat ovat kuitenkin edelleen vähemmän kilpaillut kuin Saksan ja suomalaisyrityksille voisikin olla hyvä taktiikka mennä Saksan markkinoille niiden kautta.

Bulgariassa on käytössä 10 prosentin tasavero, joka koskee yrityksiä ja henkilöitä. Luoteis-Bulgariasta voi löytää alueita, joilla yritysten ei tarvitse maksaa veroja ollenkaan. Luoteis-Bulgariaan on perustettu verovapaa vyöhyke yritystoiminnan lisäämiseksi.
Elintaso on noussut viime vuosina. Korruption kitkentään kiinnitetään huomiota. Talous kasvaa 2 – 3 prosentin vauhtia. Bulgariasta tulee 1.1.2018 ensimmäistä kertaa EU:n puheenjohtaja.

Teksti: Anne Hatanpää, Suomi-KIE kauppayhdistyksen sihteeri.