SUOMI-KESKISEN ITÄEUROOPAN MAIDEN KAUPPAYHDISTYKSEN
(SUOMI-KIE KAUPPAYHDISTYS) TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2019

Vuosikokous

Toimintavuonna pidettiin kaksi vuosikokousta. Kauppayhdistyksen sääntöjä muutettiin seuraavasti:
Yhdistyksen toimintaa johtaa hallitus, johon kuuluu puheenjohtaja sekä vähintään 2 ja enintään 5 muuta jäsentä. Hallitus kokoontuu puheenjohtajan kutsusta. Hallitus on päätösvaltainen, kun läsnä on 3 jäsentä.

Ensimmäinen vuosikokous pidettiin 13.6.2019. Kokouksen jälkeen Dr. Katalin Miklossy, VTT ja dosentti, Aleksanteri instituutin vanhempi tutkija, esitelmöi aiheesta: Visegrad-maat eurovaalien jälkeen: muuttuuko mikään?
Toinen vuosikokous pidettiin 20.8.2019. Kokouksen jälkeen järjestettiin esitelmätilaisuus, jossa KIE-alueen Suomen suurlähettiläät pitivät ajankohtaiskatsauksensa.

Hallituksen kokoukset
Kauppayhdistyksen hallitus kokoontui kaksi kertaa toimintavuonna.

Varsinainen toiminta

20.8.2019
Perinteinen suurlähettiläiden tapaaminen vuosikokouksen yhteydessä. Suurlähettiläät  Marjut Akola, Romania, Päivi Blinnikka, Bulgaria, Mikko Kivikoski, Kazakstan, Päivi  Laine, Ukraina Marja Liivala, Keski-Aasia (Tadžikistan, Turkmenistan, Uzbekistan),  Kimmo Lähdesvirta, Serbia Juha Ottman, Puola, Jukka Pesola, Slovakia ja Tšekit, Risto Piipponen, Kroatia ja Markku Virri, Unkari ja Slovenia pitivät esitykset omasta toimimaistaan.

9.12.2019
Puolan suurlähettiläs Piotr Rychlik and II lähetystösihteeri, poliittiset ja talousasiat Jan Markiewicz pitivät lyhyet Puola-katsaukset, joiden jälkeen osallistujat keskustelivat ao. aiheista.

Muu toiminta

Yhdistyksen jäseniä informoitiin muun muassa seuraavista tapahtumista.

13.-16.11.2019                   Moldova Business Week 2019, Chisinau, Romania
31.10. – 1.11.2019             XIX Economic Forum “Invest in Lviv Region”, in Lviv, Ukraina

7. – 9.10.2019                    Productivity 4.0. Best practices, Tsekeissä.

9.- 12.9.2019                       ITU Telecom World 2019 is already open, Budapest, Unkari

25.6.2019                            6th Eastern Partnership Business Forum, 6th Eastern Partnership Business Forum, Bukarest, Romania
10. – 11.7.2019                  1st Eastern Partnership Investment Forum, Batumi, Georgia

Puheenjohtaja ja sihteeri tapasivat Unkarin suurlähettilään tri György Urkutin ja kaupallisen attachean Róbert KOVÁCSin.

Lisäksi jäsenille lähettiin tiedotteita taloudesta KIE-maissa ja maailmalla.

Yhdistyksen tiedotus tapahtui pääosin sähköpostitse ja www.kauppayhdistys.fi – sivuston ja LinkedIn-ryhmän kautta. Lisäksi jäsenille lähetettiin suurlähetystöjen ja ministeriöiden toimittamia tiedotteita ja välitettiin tietoa muiden toimijoiden järjestämistä tapahtumista, valtuuskuntavierailuista jne.

Yhdistyksen hallintopalveluista erillistä korvausta vastaan vastasi Keskuskauppakamari. Yhdistyksen sihteerinä toimi Anne Hatanpää Keskuskauppakamarista.

Talous Vuonna 2019 kauppayhdistyksen jäsenmaksu oli 150,- euroa yritysjäseniltä ja 25,- euroa henkilöjäseniltä.