Edustustojen raportit, 21.12.2016

Pääministeri Narendra Modin lanseerasi seteliuudistuksen 8. marraskuuta 2016 pitämässään televisiopuheessa. Vain runsaan neljän tunnin varoitusajalla Intian yleisimmin käytössä olevat setelit – 500 Rs (n. 7 €)  ja 1000 Rs muuttuivat arvottomiksi.

Olimme tuolloin marraskuussa suomalaisen bisnesvaltuuskunnan kanssa Ahmedabadissa. Illalla emme uskoneet uutista, mutta seuraavana aamuna ymmärsimme sen olevan täyttä totta.

Uudistuksen tarkoituksena on siirtää kyseiset setelit – n. 83 % maan käteisliikenteestä – pois käytöstä kuluvan vuoden loppuun  mennessä. Sittemmin siirtymäaikaa on jatkettu maaliskuun 2017 alkuun. Ensimmäiset päivät ilmoituksen jälkeen olivat kaoottisia, sillä intialainen arki pyörii pitkälti käteisellä. Ohjeita, miten kansalaisten tulee toimia, tihkui hiljalleen. Sittemmin täällä on jonotettu tuntikausia pankkiautomaatille, pankin tiskille, otettu käyttöön sekkivihkoja ja kärrätty seteleitä pankkiin.

Vaikka jonot pankkeihin ovat lyhentyneet kuukauden takaisista, jonoja automaateille näkee edelleen eikä varmuutta rahan saannista ole vieläkään. Yli 2 miljoonan pankkiautomaatin uudelleenkalibrointi on vienyt aikaa.  Useat pankit ovat valittaneet, ettei käteistä ole tarpeeksi asiakkaiden tarpeisiin nähden. Joulukuun puolivälissä Intian valtiovarainministeriö ilmoitti, että uusien 500 rupian seteleiden painamista on vauhditettu merkittävästi. Pari päivää myöhemmin alkoi kuulua uutisia, että kierrosta pois otettua setelimäärää ei tulla täysmääräisesti korvaamaan. Sittemmin julkisuuteen tuli valtionvarainministeri Jaitley, joka vahvisti uutiset. Hallituksen tavoitteena on näin vauhdittaa siirtymistä digitaaliseen maksutalouteen.

Hallitus on jatkanut tiuhaa sääntöjen muuttamista, mitä tulee rahan vaihto-, tilillepano- ja nostorajoituksiin, mikä kertoo niin uuden käteisen pulasta, politiikkalinjausten horjuvuudesta kuin tarpeesta vastata eri kansalaisryhmien huoliin. Juuri nyt voi pankkiautomaateista nostaa 2000 Rs/päivä – edellyttäen, että ottomatti ei ole tyhjä. Pankin tiskiltä voi nostaa nyt korkeintaan 24 000 Rs/viikko.

Artikkeli luettavissa kokonaisuudessaan: http://www.finland.org.in/public/default.aspx?contentid=355942&nodeid=34935&contentlan=1&culture=fi-FI