Suomi-Keskisen Itäeuroopan kauppayhdistyksen jäsenillä oli mahdollisuus osallistua Škodan järjestämään uuden Škoda Superb -automallin julkaisutilaisuuteen sekä juhlistamaan Škoda Auton 120-vuotisjuhlavuotta Tapahtumakeskus Telakalla 28.5.2015.
Helkama-Auto aloitti Skoda-maahantuonnin Suomeen vuonna 1947 ja on Skoda-tehtaan pitkäaikaisin maahantuojayhteistyökumppani. Škoda malliston vahvuutena on taloudellisuus ja vähäpäästöisyys. Vuonna 2014 Skodan maailmanlaajuinen myynti ylitti 1 miljoonan auton tason ja tavoitteena on kasvattaa myynti 1,5 miljoonaan autoon vuoteen 2018 mennessä. Euroopan ja Kiinan markkinat ovat Škodalle tärkeimpiä tällä hetkellä.
img-20150528-wa0002-e1432896734696
Tsekki on Suomen 21.suurin ulkomaankauppakumppani. Suomen ja Tsekin yhteistyötä yritetään edistää monella tapaa.
Taloudellisten ulkosuhteiden alivaltiosihteeri Matti Anttonen oli vienninedistämismatkalla Tsekissä ja Slovakiassa 26.–29.4.2015. Matkalla oli edustettuina monia suomalaisia yrityksiä.

Suomi-Keskisen Itäeuroopan maiden kauppayhdistys (Suomi-KIE-kauppayhdistys) edistää Suomen ja Bulgarian, Kroatian, Slovakian, Tšekin tasavallan ja Unkarin välisiä kaupallisia suhteita.

Lähteet:
Skoda http://www.skoda.fi/
Suomi-Keskisen Itäeuroopan maiden kauppayhdistys www.kauppayhdistys.fi
Tekniikka&Talous, Skoda tykittää vihreällä mallistolla – tavoitteena myynnin tuplaaminen
Ulkoasiainministeriö, Alivaltiosihteeri Anttonen vienninedistämismatkalle Tšekkiin ja Slovakiaan