Suomi-Keskisen Itäeuroopan maiden kauppayhdistyksen vuosikokous pidettiin 26.5.2015. Vuosikokouksen jälkeen YLE:n Ukrainan kirjeenvaihtaja Kerstin Kronvall esitelmöi Ukrainan tilanteesta ja elinkeinoelämästä.Kronvall

Ukraina tarjoaa suomalaisille yrityksille merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia, kun tilanne Ukrainassa rauhoittuu. Tosin halua etabloitua maahan vähentävät voitosta maksettava ennakkovero, hidas arvolisäveron palautus ja korruptio. Viime aikoina sota ja epävakaa taloustilanne ovat vähentäneet suomalaisyritysten kiinnostusta entisestään.

Yritykset maksavat liiketoiminnan voitosta ennakkoveron. Verojen takaisin saaminen on vienyt aikaa ja haitannut yritysten toimintaa.

Ukrainan talouden romahtaminen on aiheuttanut paljon huolta. Korruptio maassa on laajamittaista. Ruotsalainen IKEa ei ole tullut Ukrainan-markkinoille korruption vuoksi. Osa palkoista maksetaan kirjekuorissa. Tämä kerryttää yritykseen rahavirtoja, joiden suuruudesta kukaan ei tiedä, ja antaa mahdollisuuden säästää palkkojen maksuissa, kun kirjekuoreen tuleva summa pienenee. Osa ukrainalaisista toteaa, että korruptio on hyvä asia, sillä heidän mielestään asioita ei kannata tehdä vaikeiksi, kun asiat voidaan hoitaa laskemalla rahat.

Byrokratia hankaloittaa yritysten elämää. Kukaan ei tiedä, montako lupaa tarvitaan liiketoiminnan pyörittämiseen. Ukrainassa arvioidaan olevan 59 – 90 erilaista virastoa, jolta kaikilta on saatava lupa toimintaan. Viranomaiset ovat pyrkivät vähentämään lupaviranomaisten määrää. Samalla virkamiesten työttömyys kasvaa, koska virkamiesten on vaikea löytää työtä muualta.

Perinteikäs Antonovin tehdas Kiovassa on vanhanaikainen, sillä töissä ei ole robotteja vaan valtava määrä ihmisiä. He ovat Ukrainassa tavallista tyytyväisempää väkeä, sillä palkat maksetaan säännöllisesti. Pääjohtaja Dmitri Kiva sanoo, ettei Antonov edes yritä kilpailla Boeingin tai Airbusin kanssa, vaan keskittyy omaan vahvuusalueeseensa, rahtikoneisiin. Venäjä ei tällä hetkellä osta mitään Ukrainasta, ja Kiva matkustelee nyt ahkerasti muualla markkinoimassa lentokoneitaan. Viimeisen kuukauden aikana hän on käynyt Kiinassa, Intiassa, Arabiemiraateissa ja Azerbaidzhanissa.

Yksi  suomalaisista Ukrainassa toimivista yrityksistä on noin kolmesataa ihmistä työllistävä Konecranes Zaporozhye. Se sijaitsee Zaporozhiessa, Ukrainan kaakkoisosassa valtavalla tehdasalueella, jonka Konecranes ja Finfund omistavat yhdessä. Riskit ovat sodan myötä lisääntyneet, mutta sodalla on tosin ollut myös myönteisiä seurauksia Konecranesin kannalta. Kun Krimin satamat eivät enää ole ukrainalaisten käytössä, muita satamia otetaan käyttöön. Niihin tarvitaan uutta nosturikalustoa, jolloin Konecranesille syntyy uusia myyntimahdollisuuksia.

Lisää Ukraina-uutisia Kerstin Kronvallin raporteista:

http://yle.fi/uutiset/harvinainen_tehdas_ukrainassa_antonovin_lentokonetehtaan_vaki_saa_palkkansa_ajallaan/7916776 http://yle.fi/uutiset/suomalaisyritykset_karttavat_ukrainaa/7970972